Art. 3.
 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są 
obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną 
ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie 
bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku 
z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na 
szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie. 
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do osoby znajdującej się w pobliżu 
drogi, jeżeli jej zachowanie mogłoby pociągnąć za sobą skutki, o których mowa 
w tym przepisie. 
3. Jeżeli uczestnik ruchu lub inna osoba spowodowała jednak zagrożenie 
bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest obowiązana przedsięwziąć niezbędne środki  
w celu niezwłocznego usunięcia zagrożenia, a gdyby nie mogła tego uczynić, 
powinna o zagrożeniu uprzedzić innych uczestników ruchu. 
Art. 4.
 Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo 
liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, 
chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania. 
Art. 5.
 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są 
obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące 
ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków 
drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób 
zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe. 
2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione 
do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami 
drogowymi. 
3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi 
regulującymi pierwszeństwo przejazdu. 
Art. 6.
 1. Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej 
osobie znajdującej się na drodze: 
1) policjant; 
2) żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, 
zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej albo w razie 
akcji związanej z ratowaniem życia lub mienia; 
3) funkcjonariusz Straży Granicznej; 
3a) inspektor Inspekcji Transportu Drogowego; 
3b) umundurowany funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej; 
3c) strażnik gminny (miejski); 
4) pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym; 
5) osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na 
drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi; 
6) osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym 
miejscu; 
7) kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych 
z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci;  
7a) ratownik górski podczas wykonywania czynności związanych 
z prowadzeniem akcji ratowniczej; 
8) strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku – na terenie odpowiednio lasu 
lub parku narodowego; 
9) strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności 
związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej; 
10) członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności 
związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej; 
11) funkcjonariusz Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności 
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów 
i urządzeń; 
12) pilot podczas wykonywania czynności związanych z pilotowaniem przejazdu 
pojazdu nienormatywnego. 
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 i ust. 4 pkt 2, powinny być łatwo 
rozpoznawalne i widoczne z dostatecznej odległości, zarówno w dzień, jak 
i w nocy. 
3. Przepis ust. 2 w zakresie łatwej rozpoznawalności: 
1) dotyczy osoby wymienionej w ust. 1 pkt 1 tylko poza obszarem 
zabudowanym; 
2) nie dotyczy kierującego autobusem szkolnym, jeżeli sygnał do zatrzymania 
innych pojazdów dawany jest przez tę osobę bez wychodzenia z odpowiednio 
oznaczonego pojazdu. 
3a. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4–8 i 12 oraz ust. 4 pkt 2, mogą 
dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się 
na drodze pod warunkiem ukończenia szkolenia organizowanego przez 
wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Pilot zabezpieczający przejazd pojazdu 
nienormatywnego będący osobą, o której mowa w ust. 1 pkt 1–3c i 9, nie podlega 
szkoleniu. 
3b. Szkolenie, o którym mowa w ust. 3a, może być przeprowadzone 
odpłatnie. Opłatę ponosi podmiot kierujący na szkolenie, a w pozostałych 
przypadkach – osoba odbywająca szkolenie. Wysokość maksymalnej opłaty za 
szkolenie jednej osoby nie może przekraczać 30% minimalnego wynagrodzenia za 
pracę ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.  
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw transportu, uwzględniając potrzebę zapewnienia 
bezpieczeństwa i porządku w trakcie kierowania ruchem drogowym oraz 
sprawnego wykonywania czynności w tym zakresie, w drodze rozporządzenia: 
1) określi organizację i sposób wykonywania czynności, o których mowa 
w ust. 1, program i tryb prowadzenia szkolenia w tym zakresie, wzór 
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, wysokość stawek za szkolenie oraz 
tryb ich pobierania i zwrotu, biorąc pod uwagę w szczególności średnie realne 
koszty organizacji i przeprowadzania szkolenia; 
2) może upoważnić inne osoby do wykonywania czynności, o których mowa 
w ust. 1, oraz określić okoliczności, szczegółowe warunki, sposób 
wykonywania czynności w tym zakresie, jak również warunki, które te osoby 
muszą spełniać; 
3) określi wzór ubioru osób, o których mowa w ust. 1 pkt 4–6. 
Art. 7.
 1. Znaki i sygnały drogowe wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub 
informacje. 
2. (uchylony) 
3. (uchylony) 
3a. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej określi, 
w drodze rozporządzenia: 
1) wzory, znaczenia i zakresy obowiązywania znaków i sygnałów drogowych 
w ruchu drogowym, 
2) wzory lub rodzaje i zakresy stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu 
drogowego, 
3) warunki, jakim powinny odpowiadać znaki i sygnalizatory drogowe oraz 
urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, 
4) podstawowe warunki sytuowania znaków i sygnalizatorów drogowych oraz 
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w pasie drogowym 
– uwzględniając postanowienia umów międzynarodowych oraz czytelność 
i zrozumiałość znaków i sygnałów drogowych dla uczestników ruchu drogowego, 
a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.  
3b. Minister właściwy do spraw transportu może wydawać, rozpowszechniać 
lub rekomendować wzorce i standardy dotyczące szczegółowych warunków 
sytuowania znaków i sygnalizatorów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa 
ruchu drogowego w pasie drogowym, w formie opracowań, na zasadach 
określonych w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach 
publicznych.  
Art. 8.
 1. Osoba niepełnosprawna legitymująca się kartą parkingową 
kierująca pojazdem samochodowym oznaczonym tą kartą, może nie stosować się 
do niektórych znaków drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju, 
w zakresie określonym przepisami o których mowa w art. 7 ust. 3a. 
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do: 
1) kierującego pojazdem, który przewozi osobę niepełnosprawną legitymującą 
się kartą parkingową; 
2) kierującego pojazdem należącym do placówki, o której mowa w ust. 3a pkt 3, 
przewożącego osobę mającą znacznie ograniczone możliwości 
samodzielnego poruszania się, pozostającą pod opieką takiej placówki. 
3. Kartę parkingową umieszcza się za przednią szybą pojazdu 
samochodowego, a jeśli pojazd nie posiada przedniej szyby – w widocznym 
miejscu w przedniej części pojazdu, w sposób eksponujący widoczne 
zabezpieczenia karty oraz umożliwiający odczytanie jej numeru i daty ważności. 
3a. Kartę parkingową wydaje się: 
1) osobie niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego albo umiarkowanego 
stopnia niepełnosprawności mającej znacznie ograniczone możliwości 
samodzielnego poruszania się; 
2) osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16 roku życia mającej znacznie 
ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się; 
3) placówce zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób 
niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości 
samodzielnego poruszania się. 
4. Kartę parkingową osobie, o której mowa w ust. 3a pkt 1 i 2, wydaje za 
opłatą przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania 
o niepełnosprawności, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 
27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób  
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558), na 
podstawie wydanego przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności: 
1) orzeczenia o niepełnosprawności, 
2) orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, 
3) orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień 
– wraz ze wskazaniem, o którym mowa w art. 6b ust. 3 pkt 9 ustawy z dnia 
27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób 
niepełnosprawnych. 
5. Kartę parkingową placówce, o której mowa w ust. 3a pkt 3, wydaje za 
opłatą przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania 
o niepełnosprawności, na podstawie dokumentów przedstawionych przez 
wnioskodawcę, przy czym na jeden pojazd wykorzystywany do przewozu osób 
niepełnosprawnych wydaje się jedną kartę. 
5a. (uchylony) 
5b. (uchylony) 
5c. Kartę parkingową wydaje się osobie, o której mowa w ust. 3a pkt 1 i 2, na 
okres ważności orzeczenia, o którym mowa w ust. 4, jednakże nie dłużej niż na 
okres 5 lat, a placówce, o której mowa w ust. 3a pkt 3 na okres 3 lat. 
5d. W przypadku zaprzestania wykorzystywania pojazdu do przewozu osób 
niepełnosprawnych, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego 
poruszania się, podmiot zarządzający placówką, o której mowa w art. 8 ust. 3a 
pkt 3 jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu karty parkingowej organowi, 
który ją wydał. 
5e. Karta parkingowa traci ważność: 
1) po upływie terminu ważności karty; 
2) w przypadku zgłoszenia utraty karty przez osobę lub placówkę, której wydano 
kartę; 
3) w przypadku zwrotu karty organowi, który ją wydał; 
4) w razie likwidacji placówki, której wydano kartę; 
5) w razie śmierci osoby, której wydano kartę. 
5f. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego dokonuje, 
z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień  
publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25 
i 872), wyboru producenta blankietów kart parkingowych. 
6. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w stosunku do kierujących 
pojazdami zaopatrzonymi w kartę parkingową wydaną za granicą. 
6a. Opłata za wydanie karty parkingowej nie może przekroczyć 1% 
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim 
roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym 
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu 
Statystycznego. 
6b. Opłata za wydanie karty parkingowej stanowi dochód budżetu państwa. 
7. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu 
z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia: 
1) wzór oraz tryb wydawania kart parkingowych osobom, o których mowa 
w ust. 3a pkt 1 i 2 oraz placówkom, o których mowa w ust. 3a pkt 3, 
uwzględniając w szczególności zapewnienie jednolitej procedury wydawania 
kart parkingowych oraz konieczność technicznego zabezpieczenia karty 
w sposób gwarantujący jej autentyczność oraz ujednolicenia wzoru karty 
parkingowej z rozwiązaniami przyjętymi w krajach europejskich, w celu 
umożliwienia korzystania osobom niepełnosprawnym z ulg i przywilejów 
w ruchu drogowym, określonych w przepisach prawa krajowego; 
2) zasady nadawania numerów wydawanym kartom parkingowym, 
uwzględniając w szczególności konieczność stworzenia sprawnego systemu 
wydawania, ewidencjonowania i kontroli prawidłowości wykorzystywania 
kart oraz fakt, że w przypadku kart, o których mowa w ust. 3a pkt 3 częścią 
składową numeru karty jest numer rejestracyjny pojazdu; 
3) tryb postępowania w sprawie zwrotu karty parkingowej, mając na względzie 
zapewnienie jednolitej procedury zwrotu kart parkingowych; 
4) wzór wniosku o wydanie karty parkingowej, mając na uwadze zapewnienie 
jednolitej formy składanych wniosków. 
8. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu 
z ministrem właściwym do spraw transportu i ministrem właściwym do spraw 
zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, rodzaj placówek zajmujących się 
opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie  
ograniczone możliwości poruszania się, uprawnionych do uzyskania karty 
parkingowej, mając na względzie zapewnienie wydawania karty właściwym 
placówkom. 
9. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze 
rozporządzenia: 
1) wysokość opłaty za wydanie karty parkingowej, uwzględniając koszty 
związane z jej produkcją i dystrybucją; 
2) warunki dystrybucji blankietów kart parkingowych, mając na uwadze 
zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa procesu przekazywania tych kart 
do powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. 
Art. 8b.
 1. Członek Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość 
Rzeczypospolitej Polskiej legitymujący się kartą kombatanta kierujący pojazdem 
samochodowym oznaczonym tą kartą może nie stosować się do niektórych znaków 
drogowych dotyczących zakazu ruchu lub postoju, na zasadach określonych dla 
osoby niepełnosprawnej legitymującej się kartą parkingową kierującej pojazdem 
samochodowym oznaczonym kartą, o której mowa w art. 8 ust. 1. 
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do kierującego pojazdem, który przewozi 
członka Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej 
legitymującego się kartą kombatanta. 
Art. 9.
 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są 
obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez 
niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się. 
2. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego 
swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego 
przejazdu tego pojazdu:  
1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem 
poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi 
przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej 
krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem 
ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu 
uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;   
2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący 
pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany 
usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak 
najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się 
pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu 
uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów 
ruchu.  
3. Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się 
korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o 
którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio 
zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.  
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy 
drogowej biorących udział w akcji ratowniczej. 
Art. 10.
 1. Minister właściwy do spraw transportu sprawuje nadzór nad 
zarządzaniem ruchem na drogach krajowych. 
2. Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach: 
1) wojewódzkich; 
2) powiatowych; 
3) gminnych; 
4) publicznych położonych w miastach na prawach powiatu i w mieście 
stołecznym Warszawie; 
5) wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania. 
3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zarządza ruchem na 
drogach krajowych, z zastrzeżeniem ust. 6. 
4. Marszałek województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich, 
z zastrzeżeniem ust. 6. 
5. Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych, 
z zastrzeżeniem ust. 6. 
6. Prezydent miasta zarządza ruchem na drogach publicznych położonych 
w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. 
7. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu 
i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami.  
8. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może powierzyć zadania 
w zakresie zarządzania ruchem na drogach krajowych marszałkowi województwa. 
9. Drogami krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi są drogi 
publiczne określone zgodnie z przepisami o drogach publicznych. 
10. Organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach mogą 
nakazać zmianę organizacji ruchu ze względu na ważny interes ogólnospołeczny 
lub konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego. 
10a. Podmioty zarządzające drogami, o których mowa w ust. 7, ustalając 
organizację ruchu na tych drogach stosują znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich 
umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych. Koszt 
oznakowania drogi wewnętrznej ponosi podmiot zarządzający drogą. 
10b. Ruch na drodze odbywa się na podstawie zatwierdzonej organizacji 
ruchu, przez którą rozumie się: 
1) geometrię drogi i zakres dostępu do drogi; 
2) sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów 
i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego; 
3) zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków 
o zmiennej treści i innych zmiennych elementów. 
10c. W przypadku wykonywania robót budowlanych dotyczących drogi, 
wymagających uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji 
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej albo zgłoszenia wykonywania 
robót budowlanych, projekt organizacji ruchu sporządza się przed wszczęciem 
postępowania w sprawie wydania tych decyzji albo przed dokonaniem zgłoszenia.  
11. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze konieczność 
ochrony dróg przed zniszczeniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu 
w okresie zwiększonego natężenia ruchu pojazdów osobowych, może wprowadzić, 
w drodze rozporządzenia, okresowe ograniczenia ruchu pojazdów na drogach lub 
zakaz ruchu niektórych rodzajów pojazdów. 
12. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej, 
uwzględniając w szczególności: 
1) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu 
drogowego,  
2) potrzebę efektywnego wykorzystania dróg publicznych, 
3) potrzeby społeczności lokalnej, 
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki zarządzania ruchem na 
drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. 
