Art. 129.
 1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, 
kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji. 
2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, 
jest uprawniony do: 
1)  legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do 
sposobu korzystania z drogi, używania pojazdu lub urządzenia 
wspomagającego ruch; 
1a) ustalenia tożsamości kierującego pojazdem na podstawie danych z Rejestru 
Dowodów Osobistych; 
2) sprawdzania wymaganych dokumentów, o których mowa w art. 38, oraz 
zezwolenia, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 
2011 r. o kierujących pojazdami; 
2 ) weryfikacji danych o pojeździe, w tym danych o dokumentach pojazdu 
w centralnej ewidencji pojazdów;  
2 ) weryfikacji danych o kierującym pojazdem w centralnej ewidencji 
kierowców; 
 2 )  weryfikacji danych o kierującym pojazdem, którego prawo jazdy lub karta 
kwalifikacji kierowcy zostały wydane przez inne niż Rzeczpospolita Polska 
państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską, 
państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu 
(EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub 
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, w drodze 
teletransmisji przy użyciu elektronicznej sieci, w zakresie danych aktualnie 
dostępnych w elektronicznej sieci; 
2a) (uchylony) 
2b) sprawdzania zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1; 
3) żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, 
w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować 
pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub 
środka działającego podobnie do alkoholu; 
4) sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub 
nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze; 
4a) odczytu w czasie kontroli wskazania drogomierza pojazdu, drogomierza 
pojazdu holowanego oraz drogomierza pojazdu przewożonego wraz 
z jednostką miary; 
5) sprawdzania zapisów tachografu; 
6) zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w ustawie, dokumentów 
stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania oraz 
karty kierowcy w przypadkach przewidzianych w: 
a) art. 26 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 
165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w 
transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 
3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie 
drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 
Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych 
przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. 
Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1),  
b) art. 11 ust. 4 lit. c załącznika do Umowy europejskiej dotyczącej pracy 
załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe 
(AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 2014 r. 
poz. 409); 
7) wydawania poleceń: 
a) osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub 
zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za 
utrzymanie drogi, 
b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu – co do sposobu jego zachowania; 
8) uniemożliwienia: 
a)  kierowania pojazdem lub poruszania się przy użyciu urządzenia 
wspomagającego ruch osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub 
w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do 
alkoholu, 
b) korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk 
osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują 
uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska, 
c) korzystania z pojazdu zarejestrowanego w kraju niebędącym państwem 
członkowskim, jeżeli kierujący nim nie okazał dokumentu 
potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia 
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia 
składki za to ubezpieczenie, 
d) kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych 
dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu; 
9) używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania 
pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania 
naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu 
trzeźwości kierującego; 
9a) używania urządzeń rejestrujących; 
10) usuwania lub przemieszczania pojazdu w przypadkach, o których mowa 
w art. 130a ust. 1–3; 
11) kontroli przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań 
związanych z tym przewozem;  
11a) kontroli transportu odpadów w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. 
o odpadach oraz wymagań związanych z tym transportem; 
11b) zrywania plomb celem fizycznej kontroli przewożonych odpadów; 
12) używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, 
służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu; 
13) występowania w uzasadnionym przypadku z wnioskiem o ocenę stanu 
zdrowia kierującego pojazdem; 
13a) występowania do starosty z wnioskiem o skierowanie kierowcy lub osoby 
posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na egzamin sprawdzający 
kwalifikacje, jeżeli istnieją uzasadnione i poważne zastrzeżenia co do kwali-
fikacji tej osoby; 
14) pilotowania pojazdów, z wyłączeniem pojazdów nienormatywnych 
pilotowanych zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 3. 
3. Przepisów ust. 2 pkt 3, 4 i 6 nie stosuje się do szefów i cudzoziemskiego 
personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji 
specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych, korzystających 
z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, 
umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie 
wzajemności, oraz do innych osób korzystających z tych przywilejów i 
immunitetów. 
4. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami Sił 
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w stosunku do żołnierzy pełniących 
czynną służbę wojskową kierujących innymi pojazdami, pilotowanie pojazdów, 
a także kierowanie ruchem drogowym w związku z pilotowaniem pojazdów 
wojskowych należy do Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów 
porządkowych. W tym zakresie Żandarmerii Wojskowej i wojskowym organom 
porządkowym przysługują uprawnienia policjantów określone w ust. 2. 
4a. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze 
Straży Granicznej lub funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, którym 
przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1–5 i 7–12 oraz w art. 130a 
ust. 4 pkt 1. Funkcjonariuszom Straży Granicznej i funkcjonariuszom Służby 
Celno-Skarbowej przysługuje także uprawnienie, o którym mowa w ust. 2 pkt 6,  
w zakresie dotyczącym dokumentów stwierdzających uprawnienie do używania 
pojazdu. 
4aa. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także inspektorzy 
Inspekcji Ochrony Środowiska, którym przysługują uprawnienia, o których mowa 
w ust. 2 pkt 1, 2–2 , pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b i pkt 11a. 
4b. Dodatkowo funkcjonariusze odmawiają prawa wjazdu na terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu, jeżeli: 
1) pojazd kierowany jest przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości lub 
w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, 
jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny sposób; 
2) pojazd kierowany jest przez osobę nieposiadającą przy sobie wymaganych 
dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem lub używania pojazdu, 
dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia 
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego 
opłacenie składki tego ubezpieczenia; 
3) stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje 
uszkodzenie drogi przez pojazd albo narusza wymagania ochrony środowiska; 
4) kierujący pojazdem nienormatywnym nie posiada wymaganego zezwolenia; 
5) stwierdzono naruszenie przepisów o międzynarodowym przemieszczaniu 
odpadów. 
5. (uchylony) 
Art. 129a.
 1. Kontrola ruchu drogowego w odniesieniu do kierującego 
pojazdem: 
1) który wykonuje przewóz drogowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 
2001 r. o transporcie drogowym, 
2) w zakresie badania w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub 
obecności środka działającego podobnie do alkoholu, 
3) który naruszył przepisy ruchu drogowego, w przypadku zarejestrowania tego 
naruszenia przy użyciu: 
a) przyrządów kontrolno-pomiarowych, 
b) przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe albo na statku 
powietrznym urządzeń rejestrujących,  
4) który rażąco naruszył przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie 
jego bezpieczeństwa, 
5) który wykonuje przewóz drogowy w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 
2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, 
6) który wykonuje transport odpadów w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 
2012 r. o odpadach 
– należy również do Inspekcji Transportu Drogowego. 
2. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym 
mowa w ust. 1, inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego przysługują 
uprawnienia określone w art. 129 ust. 1 i 2, w tym również wobec właściciela lub 
posiadacza pojazdu. 
Art. 129b.
 1. Kontrola ruchu drogowego w gminach lub miastach, które 
utworzyły straż gminną (miejską) może być wykonywana przez strażników 
gminnych (miejskich). 
2. Strażnicy gminni (miejscy) są uprawnieni do wykonywania kontroli ruchu 
drogowego wobec: 
1) kierującego pojazdem niestosującego się do zakazu ruchu w obu kierunkach, 
określonego odpowiednim znakiem drogowym; 
2) uczestnika ruchu naruszającego przepisy o: 
a) zatrzymaniu lub postoju pojazdów, 
b)  ruchu motorowerów, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg 
elektrycznych, urządzeń transportu osobistego, pojazdów zaprzęgowych 
oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt, 
c) ruchu pieszych oraz osób poruszających się przy użyciu urządzeń 
wspomagających ruch, 
d) ograniczeniu ruchu w strefie czystego transportu, określonej w uchwale 
rady gminy, wydanej na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 
11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych 
(Dz. U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269), 
e) nacisku osi. 
3. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym 
mowa w ust. 2, strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do:  
1)  zatrzymania pojazdu, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia 
wspomagającego ruch lub jadącego wierzchem; 
2) sprawdzania dokumentów, o których mowa w art. 38, oraz weryfikacji 
danych o: 
a) pojeździe, w tym danych o dokumentach pojazdu, w centralnej 
ewidencji pojazdów, 
b) kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców; 
3) (uchylony) 
4)  legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do 
sposobu korzystania z drogi, używania pojazdu lub urządzenia 
wspomagającego ruch; 
5) wydawania poleceń: 
a) osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub 
zagrażającą jego bezpieczeństwu, 
b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu – co do sposobu jego zachowania; 
6) sprawdzenia wykonania obowiązków określonych w art. 78 ust. 2; 
7) żądania od właściciela lub posiadacza pojazdu wskazania komu powierzył 
pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie; 
8) ustalenia tożsamości kierującego pojazdem na podstawie danych z Rejestru 
Dowodów Osobistych; 
9) sprawdzenia nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;  
10) używania przyrządów kontrolnych lub pomiarowych służących do określania 
nacisku osi pojazdu;  
11) uniemożliwiania jazdy pojazdem przekraczającym dopuszczalny nacisk osi. 
3a. W celu dokonania sprawdzenia nacisku osi pojazdu strażnicy gminni 
(miejscy), mający prawo jazdy odpowiedniej kategorii, mogą kierować tym 
pojazdem. 
4. (uchylony) 
Art. 129c.
 1. Kontrola ruchu drogowego na terenach lasów lub parków 
narodowych może być wykonywana przez strażników leśnych lub funkcjonariuszy 
Straży Parku. 
2. Strażnicy leśni i funkcjonariusze Straży Parku są uprawnieni do kontroli 
kierujących pojazdami niestosujących się do przepisów lub znaków drogowych  
obowiązujących na terenach lasów lub parków narodowych, dotyczących zakazu 
wjazdu, zatrzymywania się lub postoju pojazdów. 
3. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym 
mowa w ust. 2, strażnicy leśni i funkcjonariusze Straży Parku są upoważnieni do: 
1) zatrzymania pojazdu; 
2) legitymowania uczestnika ruchu drogowego; 
2a) weryfikacji danych o pojeździe, w tym danych o dokumentach pojazdu, 
w centralnej ewidencji pojazdów; 
3) wydawania poleceń, co do sposobu zachowania się na drodze. 
Art. 129d.
 1. Osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą wykonywać, 
w obecności funkcjonariusza Policji lub inspektora Inspekcji Transportu 
Drogowego, kontrolę ruchu drogowego w stosunku do pojazdów: 
1) w zakresie przestrzegania przepisów o wymiarach, masie lub nacisku osi; 
2) powodujących uszkadzanie lub niszczenie drogi; 
3) zanieczyszczających lub zaśmiecających drogę. 
1a. Osoby działające w imieniu zarządcy drogi mogą także wykonywać, w 
obecności strażnika gminnego (miejskiego), kontrolę ruchu drogowego w stosunku 
do pojazdów w zakresie przestrzegania przepisów o nacisku osi. 
2. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym 
mowa w ust. 1 i 1a, osoby działające w imieniu zarządcy drogi są upoważnione do: 
1) zatrzymania pojazdu; 
2) legitymowania uczestnika ruchu drogowego i wydawania mu poleceń, co do 
sposobu korzystania z drogi lub pojazdu; 
3) sprawdzenia dokumentów wymaganych w związku z używaniem pojazdu; 
4) sprawdzenia stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów oraz ma-
sy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze; 
5) używania przyrządów kontrolnych lub pomiarowych służących 
w szczególności do badania pojazdu, określania jego wymiarów, masy lub 
nacisku osi oraz stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska; 
6) uniemożliwiania jazdy pojazdem przekraczającym dopuszczalną masę lub 
nacisk osi albo uszkadzającym lub niszczącym drogę.  
3. W celu dokonania sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu osoby 
działające w imieniu zarządcy drogi, mające prawo jazdy odpowiedniej kategorii, 
mogą kierować tym pojazdem. 
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do osób działających w imieniu 
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 
Art. 129e.
 1. Kontrola ruchu drogowego wykonywana przez strażników 
gminnych (miejskich), strażników leśnych, funkcjonariuszy Straży Parku oraz 
pracowników zarządów dróg odbywa się na podstawie upoważnienia do 
wykonywania kontroli ruchu drogowego wydanego przez właściwego komendanta 
powiatowego (miejskiego) Policji. 
2. 
Art. 129
 ust. 3 stosuje się odpowiednio do kontroli ruchu drogowego 
wykonywanej przez osoby, o których mowa w ust. 1. 
Art. 129f.
 Strażnicy straży gminnych (miejskich), strażnicy leśni oraz 
funkcjonariusze Straży Parku w związku z wykonywaniem czynności z zakresu 
kontroli ruchu drogowego są obowiązani do czasu przybycia Policji uniemożliwić 
kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że 
znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka 
działającego podobnie do alkoholu. 
Art. 129fa.
 1. Pojazd wytypowany przez kontrolującego do sprawdzenia stanu 
technicznego w ramach kontroli ruchu drogowego podlega wstępnej drogowej 
kontroli technicznej, która jest przeprowadzana zgodnie z przepisami wydanymi na 
podstawie art. 131 ust. 1.  
2. Główny Inspektor Transportu Drogowego w porozumieniu z 
Komendantem Głównym Policji planują i organizują wstępne drogowe kontrole 
techniczne pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O w taki 
sposób, aby łączna liczba tych kontroli obejmowała w każdym roku 
kalendarzowym co najmniej 5% łącznej liczby takich pojazdów zarejestrowanych 
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.  
Art. 129fb.
 1. W przypadku pojazdu kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczepy 
kategorii O3 i O4 i ciągnika kołowego kategorii T , T , T , T , T , T 
i T użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu 
rzeczy kontrolujący, na podstawie wyników wstępnej drogowej kontroli  
technicznej, może skierować ten pojazd na szczegółową drogową kontrolę 
techniczną. Kierując pojazd na szczegółową drogową kontrolę techniczną, 
uwzględnia się w szczególności potrzebę ustalenia, czy pojazd ten zagraża 
bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska. 
2. Zakres szczegółowej drogowej kontroli technicznej, która ma być 
przeprowadzona, określa się w protokole drogowej kontroli technicznej.  
3. Szczegółowa drogowa kontrola techniczna jest przeprowadzana zgodnie z 
przepisami wydanymi na podstawie art. 131 ust. 1 w:  
1) mobilnej stacji kontroli drogowej,  
2) wyznaczonym punkcie przeprowadzania kontroli drogowej obejmującym 
obszar o odpowiedniej powierzchni, na którym jest możliwa kontrola 
techniczna głównych układów w pojeździe odpowiedzialnych za 
bezpieczeństwo  
– przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych niezbędnych do 
przeprowadzenia takiej kontroli, w szczególności przyrządów niezbędnych do 
oceny stanu hamulców i skuteczności ich działania, układu kierowniczego, 
zawieszenia oraz uciążliwości pojazdu.  
4. W przypadku skierowania pojazdu, o którym mowa w ust. 1, na 
szczegółową drogową kontrolę techniczną w wyznaczonym punkcie 
przeprowadzania kontroli drogowej kontrola ta jest przeprowadzana w możliwie 
najkrótszym czasie i w najbliższym wyznaczonym punkcie przeprowadzania 
kontroli drogowej.  
5. Wyniki szczegółowej drogowej kontroli technicznej zamieszcza się w 
protokole drogowej kontroli technicznej.  
6. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, 
minimalne wymagania w zakresie wyposażenia mobilnej stacji kontroli drogowej 
oraz wyznaczonego punktu przeprowadzania kontroli drogowej i przyrządów 
kontrolno-pomiarowych w nich stosowanych, uwzględniając zakres szczegółowej 
drogowej kontroli technicznej oraz potrzebę zapewnienia prawidłowej oceny stanu 
technicznego pojazdów poddawanych tej kontroli. 
Art. 129fc.
 1. Szczegółową drogową kontrolę techniczną przeprowadza 
kontrolujący, który posiada:   
1) uprawnienia, o których mowa w art. 84 ust. 2, albo  
2) wykształcenie i praktykę, o których mowa w art. 84 ust. 2b, oraz odbył 
szkolenie dla kontrolujących w zakresie przeprowadzania szczegółowych 
drogowych kontroli technicznych  
– oraz nie rzadziej niż raz w ciągu 2 kolejnych lat uczestniczy w warsztatach dla 
kontrolujących przeprowadzających szczegółowe drogowe kontrole techniczne.  
2. Wojewódzki inspektor transportu drogowego, komendant wojewódzki 
Policji, Komendant Stołeczny Policji, Komendant-Rektor Akademii Policji 
w Szczytnie, komendant szkoły policyjnej, komendant oddziału Straży Granicznej, 
Rektor-Komendant Wyższej Szkoły Straży Granicznej i dyrektor Krajowej Szkoły 
Skarbowości, każdy w zakresie swojej właściwości: 
1) mogą organizować szkolenia dla kontrolujących w zakresie przeprowadzania 
szczegółowych drogowych kontroli technicznych i warsztaty dla 
kontrolujących przeprowadzających szczegółowe drogowe kontrole 
techniczne, zgodnie z programem określonym w przepisach wydanych na 
podstawie ust. 3;  
2) wydają zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kontrolujących w zakresie 
przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych oraz 
zaświadczenia o ukończeniu warsztatów dla kontrolujących 
przeprowadzających szczegółowe drogowe kontrole techniczne, pod 
warunkiem uczestnictwa we wszystkich przewidzianych w programie 
zajęciach.  
3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw finansów 
publicznych określi, w drodze rozporządzenia:  
1) program szkolenia dla kontrolujących w zakresie przeprowadzania 
szczegółowych drogowych kontroli technicznych,  
2) program warsztatów dla kontrolujących przeprowadzających szczegółowe 
drogowe kontrole techniczne,  
3) wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kontrolujących w zakresie 
przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych,  
4) wzór zaświadczenia o ukończeniu warsztatów dla kontrolujących 
przeprowadzających szczegółowe drogowe kontrole techniczne   
– uwzględniając potrzebę zapewnienia równoważności tych szkoleń i warsztatów 
ze szkoleniami i warsztatami dla diagnostów, potrzebę osiągnięcia właściwego 
poziomu wiedzy i umiejętności niezbędnych do przeprowadzania szczegółowych 
drogowych kontroli technicznych oraz konieczność ujednolicenia wydawanych 
zaświadczeń. 
Art. 129g.
 1. Ujawnianie za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących 
zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych następujących naruszeń 
przepisów ruchu drogowego: 
a) przekraczania dopuszczalnej prędkości, 
b) niestosowania się do sygnałów świetlnych 
– należy do Inspekcji Transportu Drogowego. 
2. Wykonując zadania, o których mowa w ust. 1, Inspekcja Transportu 
Drogowego: 
1) rejestruje obrazy naruszeń przepisów ruchu drogowego i przetwarza do celów 
określonych w niniejszej ustawie obraz pojazdu, którym naruszono przepisy 
ruchu drogowego, oraz wizerunek kierującego pojazdem, jeżeli został on za-
rejestrowany oraz dane obejmujące: 
a) numer rejestracyjny pojazdu, którym naruszono przepisy, 
b) datę, czas oraz określenie miejsca popełnienia naruszenia, 
c) rodzaj naruszenia, 
d) dane właściciela lub posiadacza pojazdu lub kierującego pojazdem, 
e) numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego; 
2) w postępowaniach w sprawach o wykroczenia, o których mowa w ust. 1, 
prowadzi czynności wyjaśniające, kieruje do sądu wnioski o ukaranie, oskarża 
przed sądem oraz wnosi środki odwoławcze – w trybie i zakresie określonych 
w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach 
o wykroczenia (Dz. U. z 2021 r. poz. 457, 1005, 1595 i 2328 oraz z 2022 r. 
poz. 655); 
3) wnioskuje do zarządców dróg publicznych, z wyłączeniem dróg zarządzanych 
przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, o instalację lub 
usunięcie urządzenia rejestrującego albo obudowy na to urządzenie, z 
zastrzeżeniem iż w sprawach dotyczących urządzeń rejestrujących naruszenia 
przepisów ruchu drogowego o dopuszczalnej prędkości wniosek wymaga  
uprzedniego zasięgnięcia opinii właściwego komendanta wojewódzkiego 
Policji; 
4) dokonuje zakupu i naprawy oraz wykonuje czynności wynikające z bieżącej 
eksploatacji i obsługi urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, 
w tym czynności obejmujące import danych zarejestrowanych przez te 
urządzenia oraz montaż urządzeń w zainstalowanych obudowach 
w przypadku urządzeń zainstalowanych przez Inspekcję Transportu 
Drogowego lub zarządcę drogi działającego na wniosek, o którym mowa 
w pkt 3, a także w przypadku obudów urządzeń rejestrujących należących do 
Policji. 
3. Zadania Inspekcji Transportu Drogowego, o których mowa w ust. 1, 
wykonuje Główny Inspektor Transportu Drogowego przy pomocy Głównego 
Inspektoratu Transportu Drogowego oraz jego delegatur terenowych. 
4. (utracił moc) 
5. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Sprawiedliwości, uwzględniając 
zakres niezbędnych danych oraz konieczność zapewnienia jednolitości 
dokumentów, określi, w drodze rozporządzenia, wzory dokumentów stosowanych 
przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego w postępowaniu, o którym 
mowa w ust. 2 pkt 2. 
Art. 129h.
 1. W zakresie, o którym mowa w art. 129g ust. 1, rejestracji 
podlegają w szczególności: 
1) obraz naruszenia, w tym obraz pojazdu, którym kierujący naruszył przepisy 
ruchu drogowego, wraz z numerem rejestracyjnym pojazdu; 
2) data oraz czas popełnienia naruszenia; 
3) numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego; 
– a w przypadku przekroczenia przez kierującego pojazdem dopuszczalnej 
prędkości rejestrowane są również: 
4) prędkość, z jaką poruszał się pojazd; 
5) prędkość dopuszczalna w miejscu i czasie popełnienia naruszenia.  
2. W szczególnie uzasadnionych bezpieczeństwem ruchu drogowego 
przypadkach Inspekcja Transportu Drogowego może ujawniać naruszenia 
przepisów ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w art. 129g ust. 1 lit. a, 
również za pomocą urządzeń rejestrujących, które ujawniają naruszenia przepisów 
ruchu drogowego na określonym odcinku drogi. W takim przypadku urządzenia te 
rejestrują w szczególności: 
1) obraz pojazdu, którym kierujący naruszył przepisy ruchu drogowego, wraz 
z numerem rejestracyjnym pojazdu; 
2) datę, czas oraz określenie odcinka drogi, na którym popełnione zostało 
naruszenie; 
3) średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd na odcinku drogi, na którym 
popełnione zostało naruszenie; 
4) prędkość dopuszczalną na odcinku drogi, na którym popełnione zostało 
naruszenie, w czasie jego popełnienia; 
5) numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego. 
3. Główny Inspektor Transportu Drogowego ustala wpisanego do dowodu 
rejestracyjnego właściciela lub posiadacza pojazdu, którym dokonano naruszenia 
przepisów ruchu drogowego, na podstawie danych i informacji: 
1) określonych w ust. 1 i 2; 
2) z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców 
udostępnianych za pomocą systemu teleinformatycznego; 
3) uzyskanych w związku z prowadzonym postępowaniem, w szczególności od 
polskich i zagranicznych organów rejestrujących pojazd. 
4. Do przetwarzania danych osobowych przez Głównego Inspektora 
Transportu Drogowego, w zakresie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się przepis 
art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych 
przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. 
z 2019 r. poz. 125). 
5. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny 
i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz 
wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, 
określi, w drodze rozporządzenia:  
1) warunki lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych 
urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem 
zasady, że instalowana i używana jest obudowa wraz z urządzeniem 
rejestrującym; 
2) sposób oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na 
te urządzenia, z uwzględnieniem oddziaływania prewencyjnego poprzez 
zapewnienie odpowiedniej widoczności; 
3) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, 
z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na 
drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia 
zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu 
kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości. 
4) (uchylony) 
Art. 129i.
 1. Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu 
przeprowadza się przy użyciu urządzeń elektronicznych dokonujących pomiaru 
stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. 
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu 
uniemożliwia jego przeprowadzenie urządzeniem elektronicznym lub osoba ta 
odmawia poddania się takiemu badaniu. W takim przypadku ustalenie zawartości 
w organizmie alkoholu następuje na podstawie badania krwi. 
3. Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu może być 
przeprowadzone również w razie braku zgody osoby podlegającej badaniu, o czym 
należy ją uprzedzić. 
4. Warunki oraz sposób przeprowadzania badań, o których mowa w ust. 1 i 2, 
określają przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 
26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu 
alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 i 2469 oraz z 2022 r. poz. 24 i 218). 
Art. 129j.
 1. Badanie w celu ustalenia w organizmie obecności środka 
działającego podobnie do alkoholu przeprowadza się przy użyciu metod 
niewymagających badania laboratoryjnego. 
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu 
uniemożliwia jego przeprowadzenie metodą niewymagającą badania  
laboratoryjnego albo osoba ta odmawia poddania się takiemu badaniu. W takim 
przypadku ustalenie w organizmie obecności środka działającego podobnie do 
alkoholu następuje na podstawie badania krwi lub moczu. 
3. Dopuszcza się badanie krwi lub moczu jako następstwo badania 
przeprowadzonego metodą, o której mowa w ust. 1, albo jeżeli nie ma możliwości 
wykorzystania tej metody. 
4. Badanie w celu ustalenia obecności w organizmie środka działającego 
podobnie do alkoholu może być przeprowadzone również w razie braku zgody 
osoby podlegającej badaniu, o czym należy ją uprzedzić. 
5. Minister właściwy do spraw zdrowia, uwzględniając skutki oddziaływania 
na organizm kierowcy środków działających podobnie do alkoholu, określi, 
w drodze rozporządzenia: 
1) wykaz tych środków; 
2) warunki i sposób przeprowadzania badań na ich obecność w organizmie. 
Art. 129ja.
 W toku kontroli ruchu drogowego uprawniony organ kontroli 
może poddać kierującego pojazdem lub inną osobę, w stosunku do której zachodzi 
uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia 
w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do 
alkoholu. 
Art. 129k.
 1. W razie uczestniczenia w wypadku drogowym, w którym jest 
zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest poddawany badaniu w celu ustalenia 
w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do 
alkoholu. 
2. Badaniu, o którym mowa w ust. 1, można poddać także inną osobę, jeżeli 
zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem uczestniczącym 
w wypadku drogowym, w którym jest zabity lub ranny. 
3. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, mają prawo żądać od organu kontroli 
ruchu drogowego przeprowadzenia badania krwi lub moczu w celu ustalenia 
w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do 
alkoholu.  
Art. 129l.
 1. W toku kontroli ruchu drogowego uprawniony organ kontroli 
może dokonać odczytu wskazania drogomierza pojazdu, drogomierza pojazdu 
holowanego oraz drogomierza pojazdu przewożonego wraz z jednostką miary. 
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany umożliwić uprawnionemu organowi 
kontroli dokonanie czynności, o których mowa w ust. 1, w zakresie pojazdu 
kierowanego, holowanego lub przewożonego. 
Art. 130a.
 1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku: 
1) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub 
w inny sposób zagraża bezpieczeństwu; 
2) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy 
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza 
pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten 
jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c; 
3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi 
określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość 
skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch 
takiego pojazdu; 
4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu 
przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione 
w art. 8 ust. 1 i 2; 
5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że 
zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela; 
6) kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania 
pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości 
zabezpieczenia pojazdu przez przekazanie go osobie znajdującej się w nim 
i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem; przepisu nie stosuje 
się, jeżeli kierujący posiada pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 4 
lub 5 albo w art. 135a ust. 5 lub 6, upoważniające do kierowania pojazdem; 
< 7) poruszania się po drodze innej niż wyznaczona zgodnie z art. 65a 
ust. 3 pkt 3 lit. j, jeżeli jest dopuszczony do ruchu na podstawie art. 65p.>  
1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w 
przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7. 
2. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma 
możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy: 
1) kierowała nim osoba: 
a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu 
albo środka działającego podobnie do alkoholu, 
b) nieposiadająca przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do 
kierowania lub używania pojazdu; 
2) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje 
uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska. 
2a. Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji 
usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. 
Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa 
w ust. 1–2, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany 
właściciel pojazdu. Przepis ust. 10i stosuje się odpowiednio. 
3. Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia 
prowadzenie akcji ratowniczej. 
4. Dyspozycję przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi wydaje: 
1) policjant – w sytuacjach, o których mowa w ust. 1–3; 
2) strażnik gminny (miejski) – w sytuacjach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 4 
i 5; 
3) osoba dowodząca akcją ratowniczą – w sytuacji, o której mowa w ust. 3. 
5. (utracił moc) 
5a. (uchylony) 
5b. (uchylony) 
5c. Pojazd usunięty z drogi w przypadkach określonych w ust. 1–2 oraz art. 
140ad ust. 7 umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do 
czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie, z uwzględnieniem ust. 7.  
5d. (uchylony) 
5e. (uchylony) 
5f. Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów 
usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1–2, należy do zadań własnych 
powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek 
organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami ustawy z 
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. 
6. Rada powiatu, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań, 
o których mowa w ust. 1–2, oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na 
obszarze danego powiatu, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat, 
o których mowa w ust. 5c, oraz wysokość kosztów, o których mowa w ust. 2a. 
Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 2a, nie może być wyższa niż 
maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu, o których mowa w ust. 6a. 
6a. Ustala się maksymalną wysokość stawek kwotowych opłat, o których 
mowa w ust. 5c: 
a) rower lub motorower – za usunięcie – 100 zł; za każdą dobę 
przechowywania – 15 zł 
b) motocykl – za usunięcie – 200 zł; za każdą dobę przechowywania – 
22 zł, 
c) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – za usunięcie – 
440 zł; za każdą dobę przechowywania – 33 zł, 
d) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – za 
usunięcie – 550 zł; za każdą dobę przechowywania – 45 zł, 
e) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – za 
usunięcie – 780 zł; za każdą dobę przechowywania – 65 zł, 
f) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – za usunięcie – 
1150 zł; za każdą dobę przechowywania – 120 zł, 
g) pojazd przewożący materiały niebezpieczne – za usunięcie – 1400 zł; 
za każdą dobę przechowywania – 180 zł,  
h)  hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego – za 
usunięcie – 123 zł; za każdą dobę przechowywania – 23 zł. 
6b. Maksymalne stawki opłat określone w ust. 6a, obowiązujące w danym 
roku kalendarzowym ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy 
w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych 
w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku 
do analogicznego okresu roku poprzedniego. 
6c. Na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów 
publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym 
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” maksymalne stawki opłat, o których 
mowa w ust. 6a, z uwzględnieniem zasady określonej w ust. 6b, zaokrąglając je 
w górę do pełnych złotych. 
6d. Wskaźnik cen, o którym mowa w ust. 6b, ustala się na podstawie 
komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonego w Dzienniku 
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie 20 dni od dnia 
jego ogłoszenia. 
6e. Opłaty, o których mowa w ust. 6, stanowią dochód własny powiatu. 
7. Wydanie pojazdu następuje po okazaniu: 
1) (utracił moc) 
2) w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7 – dowodu uiszczenia opłaty, 
o której mowa w ust. 5c, oraz dowodu uiszczenia kaucji, a także po usunięciu 
przyczyny umieszczenia pojazdu na parkingu. 
8. Pojazd może być unieruchomiony przez zastosowanie urządzenia do 
blokowania kół w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, 
lecz nieutrudniającego ruchu lub niezagrażającego bezpieczeństwu. 
9. Pojazd unieruchamia Policja lub straż gminna (miejska). 
10. Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi, w przypadkach 
określonych w ust. 1 lub 2, występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego 
przepadku na rzecz powiatu, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba 
uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. 
Powiadomienie zawiera pouczenie o skutkach nieodebrania pojazdu.  
10a. Starosta występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 10, nie 
wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia powiadomienia. 
10b. Jeżeli pojazd usunięty w przypadkach określonych w ust. 1 lub 2 nie jest 
zarejestrowany w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazuje 
się go właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w celu 
uregulowania jego sytuacji zgodnie z przepisami prawa celnego. 
10c. Przepisu ust. 10 nie stosuje się, gdy okoliczności wskazują, że 
nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od właściciela lub osoby 
uprawnionej. 
10d. Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 4 miesięcy od 
dnia usunięcia pojazdu nie został ustalony jego właściciel lub osoba uprawniona do 
jego odbioru, mimo że w jej poszukiwaniu dołożono należytej staranności. 
10e. W sprawach o przepadek pojazdu sąd stwierdza, czy zostały spełnione 
wszystkie przesłanki niezbędne do orzeczenia przepadku, w szczególności, czy 
usunięcie pojazdu było zasadne i czy w poszukiwaniu osoby uprawnionej do jego 
odbioru, dołożono należytej staranności oraz czy orzeczenie przepadku nie będzie 
sprzeczne z zasadami współżycia społecznego. 
10f. Do wykonania orzeczenia sądu o przepadku pojazdu jest obowiązany 
starosta. Wykonanie orzeczenia następuje w trybie i na zasadach określonych 
w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym 
w administracji, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy. 
10g. Jednostka prowadząca parking strzeżony, w przypadku nieodebrania 
pojazdu z parkingu w terminie określonym w ust. 10, powiadamia o tym fakcie 
właściwego miejscowo starostę oraz podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia 
pojazdu nie później niż trzeciego dnia od dnia upływu tego terminu. 
10h. Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, 
sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji 
jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem 
tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, z zastrzeżeniem 
ust. 10d i 10i. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta. 
10i. Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby 
dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest 
zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 10h.  
10j. Termin płatności należności ustalonych decyzją, o której mowa 
w ust. 10h, wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Odsetki 
ustawowe za opóźnienie nalicza się od dnia następującego po upływie terminu 
płatności. Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie i na 
zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu 
egzekucyjnym w administracji. 
10k. Decyzji, o której mowa w ust. 10h, nie wydaje się, jeżeli od 
uprawomocnienia się orzeczenia sądu o przepadku pojazdu upłynęło 5 lat. 
10l. Egzekucji, o której mowa w ust. 10j, nie wszczyna się, a wszczętą 
umarza, jeżeli od dnia doręczenia ostatecznej decyzji, o której mowa w ust. 10h, 
upłynęło 5 lat. 
10m. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7, pojazd nie 
zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, 
stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 
1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, dotyczące egzekucji 
należności pieniężnych z ruchomości. 
11. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą 
zagwarantowania ochrony prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na 
drogach publicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze 
rozporządzenia: 
1) tryb oraz warunki współdziałania z Policją i innymi podmiotami 
uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu jednostek 
usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi; 
2) tryb i warunki wydawania pojazdu z parkingu. 
3) (utracił moc) 
Art. 130b.
 1. Z każdego wypadku drogowego, w którym jest zabity, 
mającego miejsce na drodze, o której mowa w art. 24ga ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy 
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Policja jest obowiązana sporządzić 
sprawozdanie. 
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:  
1) możliwie dokładne określenie miejsca wypadku, w tym jego współrzędne 
geograficzne pozyskiwane za pośrednictwem Globalnego Systemu Nawigacji 
Satelitarnej (GNSS); 
2) zdjęcia lub schemat miejsca wypadku; 
3) datę i godzinę wypadku; 
4) szczegółowy opis miejsca i okoliczności wypadku: rodzaj terenu, rodzaj 
drogi, rodzaj skrzyżowania, w tym informacje dotyczące sygnalizacji, liczby 
pasów ruchu, oznakowania poziomego drogi, oświetlenia, warunków 
pogodowych, ograniczenia prędkości, przeszkód na poboczu drogi; 
5) informację o skutkach wypadku, w szczególności liczbę zabitych i rannych; 
6) charakterystykę uczestników wypadku: wiek, płeć, obywatelstwo, poziom 
alkoholu lub środka odurzającego w organizmie, stosowanie lub 
niestosowanie wyposażenia ochronnego; 
7) dane dotyczące pojazdów uczestniczących w wypadku: rodzaj, wiek, 
wyposażenie ochronne oraz datę ostatniego badania technicznego; 
8) informacje dotyczące rodzaju i przebiegu wypadku, z uwzględnieniem 
manewrów pojazdu i kierującego; 
9) o ile jest to możliwe informacje dotyczące czasu przybycia służb 
ratowniczych oraz przyjęcia zgłoszenia. 
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Policja przekazuje do Sekretariatu 
Krajowej Rady, o którym mowa w art. 140f, w terminie do 31 marca każdego roku, 
za rok poprzedni. 
Art. 131.
 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z 
ministrem właściwym do spraw transportu, uwzględniając potrzebę zapewnienia 
bezpieczeństwa i porządku podczas wykonywania kontroli ruchu drogowego oraz 
sprawnego jej przebiegu, a także konieczność należytej ochrony sposobu realizacji 
zadań związanych z bezpieczeństwem państwa i ujednolicenia sporządzanych 
dokumentów, określi, w drodze rozporządzenia: 
1) organizację, szczegółowe warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu 
drogowego; 
2) wymagany sposób zachowania się kontrolowanego uczestnika ruchu; 
3) szczegółowe warunki wykonywania kontroli ruchu drogowego przez osoby, 
o których mowa w art. 129e;  
3a) szczególne warunki wykonywania kontroli ruchu drogowego pojazdów, o 
których mowa w art. 73 ust. 3, z wyłączeniem pojazdów Sił Zbrojnych 
Rzeczypospolitej Polskiej; 
4) szczegółowe warunki udzielania upoważnień do wykonywania kontroli ruchu 
drogowego; 
5) wzory dokumentów stosowanych przy wykonywaniu kontroli ruchu 
drogowego. 
2. Minister Obrony Narodowej, uwzględniając potrzebę zapewnienia 
bezpieczeństwa i porządku w czasie wykonywania kontroli drogowej oraz sprawne 
wykonywanie czynności w tym zakresie, w porozumieniu z ministrami 
właściwymi do spraw transportu oraz spraw wewnętrznych, określi, w drodze 
rozporządzenia: 
1) organizację, warunki i sposób wykonywania czynności, o których mowa 
w art. 129 ust. 4; 
2) warunki i tryb współdziałania Żandarmerii Wojskowej z Policją w sprawach, 
o których mowa w art. 130 ust. 1. 
