Art. 38.
 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać 
na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub 
kierującego: 
[1) dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem inny niż 
wydane w kraju prawo jazdy albo pozwolenie na kierowanie tramwajem, 
jeżeli kierujący nie posiada wydanego w kraju prawa jazdy albo pozwolenia 
na kierowanie tramwajem;] 
<1) dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem inny niż 
wydane w kraju prawo jazdy, pozwolenie na kierowanie tramwajem albo 
tymczasowe elektroniczne prawo jazdy, o którym mowa w art. 4 ust. 1a 
ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, jeżeli kierujący 
nie posiada wydanego w kraju prawa jazdy, pozwolenia na kierowanie 
tramwajem albo tymczasowego elektronicznego prawa jazdy;> 
2) (uchylony) 
3) (uchylony)  
3a) zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z wynikiem 
pozytywnym w zakresie wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową 
w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 5 stycznia 
2011 r. o kierujących pojazdami; 
3b) protokół z ostatniej drogowej kontroli technicznej, jeżeli taka była 
przeprowadzona – w przypadku pojazdu kategorii M , M , N i N , przyczepy 
kategorii O i O i ciągnika kołowego kategorii T , T , T , T , T , T
i T użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego 
przewozu rzeczy; 
4) zezwolenie, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 
2011 r. o kierujących pojazdami; 
4a) dokument potwierdzający kalibrację blokady alkoholowej, wystawiony przez 
producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela;  
4b) pokwitowanie zatrzymania: 
a) prawa jazdy albo pozwolenia na kierowanie tramwajem, 
b) dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego, 
c) profesjonalnego dowodu rejestracyjnego 
– w okresie, w którym upoważnia ono do kierowania pojazdem albo jego 
używania; 
4c) kartę kwalifikacji kierowcy, o ile jest wymagana; 
<4d) wydruk z systemu teleinformatycznego właściwego polskiego związku 
sportowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. 
o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185 oraz z 2023 r. poz. 1617 i 1688) 
zawierający informację o posiadaniu licencji sportu samochodowego 
wydanej przez ten związek, w przypadku kierowania samochodem 
osobowym przeznaczonym do zawodów sportowych; 
4e) książkę samochodu sportowego wydaną przez właściwy polski związek 
sportowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. 
o sporcie, w przypadku samochodu osobowego przeznaczonego do 
zawodów sportowych;> 
5) inne dokumenty, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnej ustawy. 
2. Kierujący pojazdem zarejestrowanym za granicą uczestniczącym w ruchu 
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany mieć przy sobie 
i okazywać na żądanie uprawnionego organu dokumenty, o których mowa w ust. 1 
pkt 1 i 3a–5, oraz dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu 
i dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia 
odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowód opłacenia składki za to 
ubezpieczenie. 
2a. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, w odniesieniu do pojazdu 
kategorii M , M , N i N , przyczepy kategorii O i O i ciągnika kołowego kategorii 
T , T , T , T , T , T i T żytkowanego na drodze publicznej do 
wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy kierujący pojazdem jest obowiązany 
mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu również dokument 
potwierdzający przeprowadzenie badania technicznego, zawierający co najmniej: 
1) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu;  
2) numer rejestracyjny i kraj rejestracji pojazdu;   
3) miejsce i datę przeprowadzonego badania technicznego;  
4) stwierdzone usterki i ich kategorie;  
5) wynik badania technicznego; 
6) aktualny termin ważności badania technicznego;  
7) nazwę organu kontrolnego lub stacji kontroli pojazdów oraz podpis lub numer 
ewidencyjny diagnosty, który przeprowadził badanie techniczne.  
2b. Obowiązek, o którym mowa w ust. 2a, nie dotyczy kierującego nowym 
pojazdem w okresie od dnia jego pierwszej rejestracji za granicą do dnia terminu 
pierwszego okresowego badania technicznego. 
2c. Kierujący pojazdem, o którym mowa w art. 73 ust. 3, jest obowiązany 
mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu dokumenty, 
o których mowa w ust. 1 pkt 1, 4 i 5, oraz dokument stwierdzający dopuszczenie 
pojazdu do ruchu. 
3. W przypadku wykonywania pojazdem jazdy testowej z wykorzystaniem 
profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i profesjonalnych tablic (tablicy) 
rejestracyjnych, podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2, albo jego 
pracownik, z uwzględnieniem art. 80w ust. 3, jest obowiązany mieć przy sobie i 
okazywać na żądanie uprawnionego organu dokument stwierdzający dopuszczenie 
pojazdu do ruchu. 
Art. 39.
 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona 
takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać 
z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3, 3b i 3c. 
2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy: 
1) osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania 
pasów bezpieczeństwa; 
2) kobiety o widocznej ciąży; 
3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera; 
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania; 
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji 
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu 
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,  
Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych 
Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej; 
6) funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności 
służbowych; 
6a) żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności 
ochronnych; 
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej; 
8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych; 
9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku 
inwalidzkim; 
10) dziecka w wieku poniżej 3 lat przewożonego pojazdem kategorii M i M ; 
11) dziecka przewożonego na zasadach przewidzianych w art. 2 ust. 2 ustawy 
z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów 
środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 295). 
2a. Kierujący pojazdem kategorii M i M , o których mowa w załączniku 
nr 2 do ustawy, wyposażonym w pasy bezpieczeństwa jest obowiązany do 
poinformowania osób przewożonych pojazdem o obowiązku korzystania z tych 
pasów podczas jazdy, chyba że zostały one o tym obowiązku poinformowane: 
1) przez znajdującą się w pojeździe osobę kierującą przewożoną grupą lub 
2) za pomocą urządzenia audiowizualnego, lub 
3) za pomocą znaku umieszczonego w widoczny sposób przy każdym miejscu 
siedzącym, zgodnego ze wzorem określonym w załączniku do dyrektywy 
Rady z dnia 16 grudnia 1991 r. odnoszącej się do obowiązkowego stosowania 
pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach 
(91/671/EWG) (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 26, z późn. zm.; 
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 353, z późn. zm.), 
zwanej dalej „dyrektywą nr 91/671/EWG”. 
3. W pojeździe kategorii M , N , N i N , o których mowa w załączniku 
nr 2 do ustawy, wyposażonym w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia 
przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest 
przewożone, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 3b, w foteliku 
bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, 
zgodnym z:  
1) masą i wzrostem dziecka oraz 
2) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii 
Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń 
przytrzymujących dla dzieci w pojeździe. 
3a. Foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące 
dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta 
urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie 
stosowane. 
3b. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M , N , N i N , 
o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, 
dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą 
pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka 
nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego 
urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami, o których mowa 
w ust. 3. 
3c. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M i N , o których 
mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka 
w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, 
w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla 
dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na 
tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika 
bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci. 
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka: 
1) taksówką; 
2) specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego, o którym mowa 
w art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym 
Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2053 i 2459); 
3) pojazdem Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej); 
4) mającego zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia 
w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu 
przytrzymującym dla dzieci. 
5. Zaświadczenia lekarskie, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 4 pkt 4, 
zawierają:  
1) imię i nazwisko; 
2) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji 
Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – 
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę 
państwa, które wydało ten dokument; 
3) okres ważności; 
4) znak graficzny zgodny ze wzorem określonym w art. 5 dyrektywy 
nr 91/671/EWG. 
6. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzory 
zaświadczeń lekarskich, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 4 pkt 4, kierując się 
przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi obowiązkowego stosowania pasów 
bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach oraz mając na 
uwadze potrzebę ujednolicenia stosowanych dokumentów. 
Art. 40.
 1. Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz 
osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków 
ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. 
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli fabrycznie wyposażonych 
w pasy bezpieczeństwa. 
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do czterokołowców fabrycznie 
wyposażonych w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa. 
Art. 41.
 Osoba wykonująca roboty lub inne czynności na drodze jest 
obowiązana używać w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu elementów 
odblaskowych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. 
Art. 42.
 Niewidomy podczas samodzielnego poruszania się po drodze jest 
obowiązany nieść białą laskę w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. 
Art. 43.
 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką 
osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania. 
2. (uchylony) 
3. Przepis ust. 1 nie dotyczy drogi dla pieszych.  
Art. 44.
 1. Kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym 
jest obowiązany:  
1) zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu 
drogowego; 
2) przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu 
w miejscu wypadku; 
3) niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował 
zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub rannego; 
4) podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza 
pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest 
umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na 
żądanie osoby uczestniczącej w wypadku. 
2. Jeżeli w wypadku jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest 
obowiązany ponadto: 
1) udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać zespół 
ratownictwa medycznego i Policję; 
2) nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu 
wypadku; 
2a) do czasu przybycia na miejsce wypadku Policji i poddania go badaniu w celu 
ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka 
działającego podobnie do alkoholu powstrzymać się od spożywania alkoholu 
i środków działających podobnie do alkoholu; 
3) pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie zespołu ratownictwa 
medycznego lub Policji wymaga oddalenia się – niezwłocznie powrócić na to 
miejsce. 
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do innych osób uczestniczących 
w wypadku. 
Art. 45.
 1. Zabrania się: 
1) kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub 
pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu 
lub środka działającego podobnie do alkoholu; 
2) holowania pojazdu kierowanego przez osobę, o której mowa w pkt 1; 
3) otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania otwartych drzwi lub wysiadania bez 
upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub 
jego utrudnienia;  
4) wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny 
z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej; 
5) wjeżdżania na pas między jezdniami; 
6) pozostawiania na drodze przedmiotów, które mogłyby zagrozić 
bezpieczeństwu ruchu; jeżeli jednak usunięcie ich nie jest możliwe, należy je 
oznaczyć w sposób widoczny w dzień i w nocy; 
7) umieszczania na drodze lub w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub 
odbijających światło w sposób powodujący oślepienie albo wprowadzających 
w błąd uczestników ruchu; 
8) samowolnego umieszczania lub włączania albo usuwania lub wyłączania 
znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczają-
cych lub kontrolnych na drodze, jak również zmiany ich położenia lub ich 
zasłaniania; 
9) zaśmiecania lub zanieczyszczania drogi; 
10) samowolnego umieszczania na drodze jakichkolwiek znaków, napisów lub 
symboli. 
2. Kierującemu pojazdem zabrania się: 
1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub 
mikrofonu w ręku; 
2) przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub 
motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku; 
3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1; 
4) przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu 
przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na 
przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę 
powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka; 
5) przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe kategorii M , N , N
i N , o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, niewyposażonym w pasy 
bezpieczeństwa i fotelik bezpieczeństwa dla dziecka lub w pasy 
bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące dla dzieci; 
6) przewożenia na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego, poza 
fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem 
przytrzymującym dla dzieci, dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu.  
Art. 46.
 1. Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu 
i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych 
kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego 
utrudnienia. 
2. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany 
ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej. 
3. W czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien 
znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią. 
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany stosować sposób zatrzymania lub 
postoju wskazany znakami drogowymi. 
5. Kierujący pojazdem jest obowiązany w czasie postoju zabezpieczyć pojazd 
przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować 
inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku. 
Art. 47.
 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych 
kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej 
masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że: 
1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju; 
2) szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych; 
3) pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu 
pojazdów na jezdni. 
2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, 
zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych  przy krawędzi jezdni całego 
samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny 
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być 
w całości umieszczony na drodze dla pieszych tylko w miejscu wyznaczonym 
odpowiednimi znakami drogowymi. 
3. Dopuszcza się postój roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia 
transportu osobistego na drodze dla pieszych w miejscu do tego przeznaczonym, 
a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla  
pieszych najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy 
zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2.  
Art. 47a.
 Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego 
z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od 
poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m. 
Art. 49.
 1. Zabrania się zatrzymania pojazdu: 
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu 
oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania; 
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla  rowerów  oraz w odległości 
mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze 
dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym 
przejściem lub przejazdem; 
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie; 
4) na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli 
zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania 
na tę linię; 
5) na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni 
i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni; 
6) w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału 
drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd; 
7) na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju 
pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni 
dwukierunkowej o małym ruchu; 
8) na pasie między jezdniami; 
9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej 
przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości; 
10) w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli 
jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu; 
11) na drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów, pasie ruchu dla 
rowerów oraz w śluzie dla rowerów, z wyjątkiem roweru.  
2. Zabrania się postoju:  
1) w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, 
garażu, parkingu lub wnęki postojowej; 
2) w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego 
pojazdu lub wyjazd tego pojazdu; 
3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od 
przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską; 
4) w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu; 
5) na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej 
masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, 
poza wyznaczonymi w tym celu parkingami. 
3. Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze 
ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie 
pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany 
usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu. 
4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia 
pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. 
Art. 50.
 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu 
silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku: 
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku; 
2) na pozostałych drogach o nawierzchni twardej:   
a) poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, 
w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest 
widoczny z dostatecznej odległości, 
b) na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, 
w którym zatrzymanie jest zabronione. 
2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób 
następujący: 
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej – przez: 
a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie 
wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne, 
b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 
100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, 
odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;  
2) na pozostałych drogach: 
a) poza obszarem zabudowanym – przez umieszczenie w odległości 30–
50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie 
świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła 
awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne, 
b) na obszarze zabudowanym – przez włączenie świateł awaryjnych, 
a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła 
pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub 
na nim, na wysokości nie większej niż 1 m. 
3. Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas 
postoju pojazdu. 
Art. 50a.
 1. Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, 
którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi 
przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza. 
2. Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1, nieodebrany na wezwanie 
gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się 
za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy 
z mocy ustawy. 
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło 
z przyczyn niezależnych od osoby zobowiązanej. 
4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia 
usunięcia pojazdu nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru. 
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą 
poszanowania prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach 
publicznych, określi, w drodze rozporządzenia: 
1) szczegółowy tryb oraz jednostki i warunki ich współdziałania w zakresie 
usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na 
to, że nie są używane; 
2) tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na własność gminy.  
Art. 51.
 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania 
podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. 
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości 
powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do 
jazdy dziennej. 
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast 
świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł 
drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się 
w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany 
przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się: 
1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących 
wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo; 
2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony; 
3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej 
odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami. 
4. (uchylony) 
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, 
kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od 
zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. 
6. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest 
wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący 
takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany 
używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu. 
7. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, 
wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie 
trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile 
na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy. 
Art. 52.
 1. Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach 
niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków 
ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany  
używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. 
W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości 
nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od 
strony środka jezdni. 
2. Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu 
zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, 
wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu 
szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające 
poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami. 
3. Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone 
tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych 
uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego. 
Art. 53.
 1. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być 
pojazd samochodowy: 
1) jednostek ochrony przeciwpożarowej; 
2) zespołu ratownictwa medycznego; 
3) Policji; 
4) jednostki ratownictwa chemicznego; 
5) Straży Granicznej; 
5a) Biura Nadzoru Wewnętrznego; 
6) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego; 
7) Agencji Wywiadu; 
7a) Centralnego Biura Antykorupcyjnego; 
7b) Służby Kontrwywiadu Wojskowego; 
7c) Służby Wywiadu Wojskowego; 
8) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 
9) Służby Więziennej; 
10) Służby Ochrony Państwa; 
10a) (uchylony) 
10b) (uchylony)  
10c) straży gminnych (miejskich); 
10d) podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa 
górskiego; 
10e) Służby Parku Narodowego; 
10f) podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa 
wodnego; 
10g) Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywany przez Służbę 
Celno-Skarbową; 
11) Inspekcji Transportu Drogowego; 
12) jednostki niewymienionej w pkt 1–11, jeżeli jest używany w związku 
z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego – na podstawie zezwolenia 
ministra właściwego do spraw wewnętrznych. 
1a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych stwierdza wygaśnięcie 
zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, gdy ustaną okoliczności uzasadniające 
wykorzystanie pojazdu jako uprzywilejowanego. 
2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania 
szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, 
zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy: 
1) uczestniczy: 
a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia 
albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku 
publicznego albo 
b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych, 
c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem 
bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, 
którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona; 
2) pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu 
pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego; 
3) w pojeździe włączone są światła drogowe lub mijania. 
3. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym jest obowiązany stosować się do 
poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do 
jego kontroli.  
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, uwzględniając 
w szczególności konieczność zapewnienia porządku, sprawności i bezpieczeństwa 
ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia, okoliczności, w jakich 
używane są pojazdy uprzywilejowane w kolumnach. 
Art. 54.
 1. Pojazd wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub 
modernizacyjne powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe. 
2. Kierujący pojazdem, o którym mowa w ust. 1, może, pod warunkiem 
zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o obowiązku 
jazdy na jezdni lub przy jej prawej krawędzi oraz o zatrzymaniu i postoju, z tym że: 
1) na jezdni jednokierunkowej oraz poza obszarem zabudowanym, podczas 
oczyszczania drogi ze śniegu, dopuszcza się również jazdę przy lewej 
krawędzi jezdni; 
2) jazdę po drodze dla pieszych dopuszcza się tylko przy zachowaniu 
bezpieczeństwa pieszych. 
2a. Kierujący pojazdem, o którym mowa w ust. 1, może korzystać 
z autostrady lub drogi ekspresowej nawet wtedy, gdy pojazd ten nie jest pojazdem 
samochodowym lub jego konstrukcja uniemożliwia rozwinięcie prędkości co 
najmniej 40 km/h. 
3. Pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe 
zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym, 
powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe. 
4. Zabrania się, z zastrzeżeniem art. 31 ust. 1 pkt 5, używania żółtych 
sygnałów błyskowych do innych celów niż określone w ust. 1 i 3. 
Art. 55.
 1. Pojazd do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminu 
państwowego oznacza się tablicą kwadratową barwy niebieskiej z białą literą „L”, 
umieszczoną na pojeździe. W warunkach niedostatecznej widoczności tablica 
umieszczona na pojeździe, z wyłączeniem tablicy na motocyklu, powinna być 
oświetlona. Tablica, którą oznaczony jest motocykl, powinna być wykonana 
z materiału odblaskowego. 
2. Podczas kierowania pojazdem do nauki jazdy przez osobę inną niż osoba 
ubiegająca się o uprawnienie do kierowania pojazdem tablica, o której mowa 
w ust. 1, powinna być zasłonięta lub złożona.  
3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając obok pojazdu, o którym mowa w ust. 1, 
lub jadąc za nim, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. 
Art. 57.
 1. Pojazd przewożący zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży 
w wieku do 18 lat oznacza się z przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy 
żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej. W warunkach niedostatecznej 
widoczności tablice powinny być oświetlone, chyba że są wykonane z materiału 
odblaskowego. Kierujący tym pojazdem jest obowiązany włączyć światła awaryjne 
podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży. 
2. Kierujący pojazdem, omijając pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest 
obowiązany w czasie wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży zachować 
szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się. 
3. Zabrania się oznaczania pojazdu tablicami, o których mowa w ust. 1, 
w czasie, gdy dzieci lub młodzież nie są przewożone. 
Art. 57a.
 1. Kierujący autobusem szkolnym podczas wsiadania lub 
wysiadania dzieci jest obowiązany włączyć światła awaryjne. 
2. Kierujący pojazdem, przejeżdżając obok autobusu szkolnego, jest 
obowiązany zachować szczególną ostrożność. 
3. Jeżeli autobus szkolny przewozi inne osoby lub nie przewozi żadnych osób, 
tablice z napisem „autobus szkolny” powinny być zdjęte, zasłonięte lub złożone. 
Art. 58.
 1. Pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu osób 
niepełnosprawnych oznacza się z przodu i z tyłu tablicami barwy niebieskiej 
z międzynarodowym symbolem wózka inwalidzkiego barwy białej. Tablice te 
powinny być wykonane z materiału odblaskowego. Kierujący tym pojazdem jest 
obowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania osoby 
niepełnosprawnej. 
2. Kierujący pojazdem, omijając pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest 
obowiązany w czasie wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej zachować 
szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się. 
Art. 59.
 1. Pojazd zarejestrowany w Rzeczypospolitej Polskiej, który ma być 
używany w ruchu międzynarodowym, powinien być oznaczony znakiem z literami 
„PL”.  
2. Pojazd zarejestrowany za granicą uczestniczący w ruchu na terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej powinien być oznaczony znakiem określającym 
państwo, w którym jest zarejestrowany. 
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 i 2, uważa się za spełniony, jeżeli na 
tablicy rejestracyjnej jest umieszczony znak określający państwo, w którym pojazd 
został zarejestrowany. 
Art. 60.
 1. Zabrania się: 
1) używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej 
się w pojeździe lub poza nim; 
2) zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub 
innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne; 
3) ozdabiania tablic rejestracyjnych oraz umieszczania z przodu lub z tyłu 
pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają czytelność tych 
tablic; 
3a) umieszczania na pojeździe tablic (tablicy) rejestracyjnych w innym miejscu 
niż konstrukcyjnie do tego przeznaczone; 
3b) umieszczania na pojeździe jednorzędowych zmniejszonych tablic 
rejestracyjnych, jeżeli pojazd nie posiada zmniejszonych wymiarów miejsca 
konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej; 
4) umieszczania na pojeździe znaku określającego inne państwo niż to, w którym 
pojazd został zarejestrowany. 
1a. Utrzymywanie tablic (tablicy) rejestracyjnych i innych wymaganych 
oznaczeń pojazdu w należytym stanie oraz zapewnienie ich czytelności jest 
obowiązkiem kierującego pojazdem. 
2. Zabrania się kierującemu: 
1) oddalania się od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu; 
2) używania pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną 
emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem; 
3) pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze 
zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na drodze; 
4) ciągnięcia za pojazdem kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem 
transportu osobistego, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia  
wspomagającego ruch, osoby na sankach lub innym podobnym urządzeniu, 
zwierzęcia lub ładunku; 
5) używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami 
przeciwślizgowymi. 
3. Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko 
na drodze pokrytej śniegiem. 
4. Zakazu, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, nie stosuje się do: 
1) pojazdów samochodowych biorących udział w rajdach zimowych 
i wyścigach zimowych za zgodą zarządcy drogi, wyrażoną w trybie 
określonym w art. 65a ust. 3 pkt 7a; 
2) rowerów. 
Art. 61.
 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy 
całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. 
2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby: 
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na 
drogę; 
2) nie naruszał stateczności pojazdu; 
3) nie utrudniał kierowania pojazdem; 
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń 
sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, 
w które pojazd jest wyposażony. 
3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed 
zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć 
odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni. 
4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone 
przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. 
5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni 
ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami 
uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę. 
6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim 
umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków: 
1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być 
umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu  
z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie 
przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby 
z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm; 
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od 
tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku 
przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy; 
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m 
od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla 
kierującego. 
7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu 
za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m. 
8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu 
powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną 
płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m. 
9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku: 
1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy 
pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby 
były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej 
widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej 
wystającej do przodu części ładunku; 
2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy 
pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy 
najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej 
widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz 
czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do 
tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm 
od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego 
z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę 
i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku; 
3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi 
umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej 
płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. 
stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna  
wynosić co najmniej 1000 cm , przy czym nie może być mniej niż po dwa 
pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na 
najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone 
światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego 
zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się 
oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej; 
4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej 
przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej 
o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej 
wystającej krawędzi ładunku. 
10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m. 
11. (uchylony) 
12. (uchylony) 
13. (uchylony) 
14. (uchylony) 
15. Przy przewozie drewna jego rzeczywistą masę ustala się jako iloczyn 
objętości ładunku i normatywnej gęstości ustalonej dla danego gatunku drewna. 
16. Minister właściwy do spraw środowiska i minister właściwy do spraw 
gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, 
w drodze rozporządzenia, gęstość drewna, uwzględniając w szczególności gatunki 
drewna mające zastosowanie w przemyśle i budownictwie, jego rodzaj i postać, 
w jakiej jest ono przewożone, mając na uwadze potrzebę ustalenia masy 
przewożonego drewna w celu uniknięcia przekroczenia nacisków osi pojazdów 
i ograniczenia negatywnego wpływu na stan techniczny dróg. 
17. Minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze 
rozporządzenia, sposób przewozu ładunku, mając na względzie sposób jego 
rozmieszczenia i wpływ mocowania ładunku na pojeździe oraz zapewnienie 
bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. 
Art. 62.
 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 
nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej 
masy całkowitej pojazdu ciągnącego;  
2) samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t 
– nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu 
powiększonej o 40%; 
3) motocykl lub motorower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub 
motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg. 
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy naczep. 
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej 
Polskiej, Policji, Straży Granicznej oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej. 
4. Zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół 
ciągnięty przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny 
– z 2 pojazdów. 
4a. Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów 
– 22 m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z: 
1) pojazdu samochodowego i naczepy, których długość nie może przekraczać 
16,5 m; 
2) motocykla i przyczepy, motoroweru i przyczepy, roweru i przyczepy, wózka 
rowerowego i przyczepy, którego długość nie może przekraczać 4 m. 
4b. Przejazd zespołu pojazdów: 
1) złożonego z liczby pojazdów większej niż określona w ust. 4 wymaga 
zezwolenia, o którym mowa w art. 64d; 
2) o długości większej niż określona w ust. 4a wymaga zezwolenia, o którym 
mowa odpowiednio w art. 64c albo art. 64d. 
5. Długości zespołów pojazdów określone w ust. 4a nie dotyczą tramwajów. 
Art. 63.
 1. Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego 
przeznaczonym lub przystosowanym. Liczba przewożonych osób nie może 
przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym, 
z zastrzeżeniem ust. 4. W pojeździe niepodlegającym rejestracji liczba 
przewożonych osób wynika z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu. 
2. Dopuszcza się przewóz osób samochodem ciężarowym poza kabiną 
kierowcy, pod warunkiem że: 
1) pojazd odpowiada wymaganym warunkom technicznym do przewozu osób; 
2) osoby nie znajdują się między ładunkiem a kabiną kierowcy; 
3) osoby przewożone są na miejscach siedzących;  
4) pojazd nie przekracza prędkości 50 km/h. 
3. Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz: 
1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie dostosowanej do 
przewozu osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy; 
2) konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowe 
w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że: 
a) liczba przewożonych osób nie przekracza 5, 
b) osoby stojące trzymają się uchwytów, 
c) osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą przyczepy, 
d) prędkość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/h; 
3) osób w przyczepie (przyczepach) kolejki turystycznej pod warunkiem, że 
osoby te przewożone są wyłącznie na miejscach siedzących; 
4) dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, 
ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy. 
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przewozu pojazdami Sił Zbrojnych 
Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz 
jednostek ochrony przeciwpożarowej. 
5. Kierującemu pojazdem silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się 
palenia tytoniu lub spożywania pokarmów w czasie jazdy. Nie dotyczy to 
kierującego samochodem ciężarowym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy, 
i kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówki. 
6. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki 
przewozu osób pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, mając na 
uwadze bezpieczeństwo przewożonych osób. 
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Sprawiedliwości 
określą, w drodze rozporządzenia, warunki przewozu osób pojazdami Policji, 
Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej, 
mając na uwadze bezpieczeństwo przewożonych osób. 
Art. 64.
 1. Ruch pojazdu nienormatywnego jest dozwolony pod warunkiem: 
1) uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego odpowiedniej 
kategorii, wydawanego, w drodze decyzji administracyjnej, przez właściwy 
organ, a w przypadku pojazdu nienormatywnego należącego do Sił Zbrojnych  
Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem uzyskania zezwolenia wojskowego 
na przejazd drogowy, wydawanego przez właściwy organ wojskowy; 
2) przestrzegania warunków przejazdu określonych w zezwoleniu, o którym 
mowa w pkt 1; 
3) pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego na warunkach i w sposób 
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 64i ust. 2, w tym przez 
wymaganą liczbę pojazdów wyposażonych i oznakowanych zgodnie z tymi 
przepisami; 
4) zachowania szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem 
nienormatywnym. 
2. Zabrania się przewozu pojazdem nienormatywnym ładunków innych niż 
ładunek niepodzielny, z wyłączeniem pojazdów nienormatywnych uprawnionych 
do poruszania się na podstawie zezwolenia kategorii I. 
3. Wymiary, masa, naciski osi pojazdów nienormatywnych uprawnionych do 
poruszania się na podstawie zezwoleń kategorii I–V oraz drogi, po których pojazdy 
te mogą się poruszać, są określone w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy. 
4. Kierujący pojazdem nienormatywnym jest obowiązany mieć przy sobie i 
okazywać uprawnionym osobom zezwolenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1. 
5. Organ wydający zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego 
prowadzi rejestr wydanych zezwoleń. W rejestrze umieszcza się następujące dane: 
1) numer zezwolenia; 
2) datę wydania zezwolenia; 
3) kategorię zezwolenia; 
4) podmiotu, na który zezwolenie zostało wydane; 
5) pojazdu lub zespołu pojazdów, jeżeli zostały określone w zezwoleniu. 
Art. 64b.
 1. Zezwolenie kategorii I jest wydawane na przejazd 
nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego albo zespołu 
pojazdów składającego się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego 
i przyczepy specjalnej. 
2. Zezwolenie wydaje się na wniosek podmiotu wykonującego przejazd. Do 
wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia.  
3. Zezwolenie wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę 
wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu. Zezwolenie wydaje się po 
uiszczeniu opłaty, w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o jego 
wydanie. 
4. Zezwolenie wydaje się na okres 12 miesięcy, wskazując w nim: 
1) podmiot wykonujący przejazd; 
2) pojazd, którym będzie wykonywany przejazd. 
5. Do ruchu pojazdu nienormatywnego, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje 
się przepisu art. 64 ust. 1 pkt 3. 
Art. 64c.
 1. Zezwolenia kategorii II–IV na przejazd pojazdu 
nienormatywnego są wydawane na wskazany we wniosku okres: miesiąca, 
6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesięcy. 
2. Zezwolenie wydaje się na wniosek zainteresowanego podmiotu. Do 
wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia. 
3. Zezwolenie wydaje: 
1) właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia 
przejazdu starosta – w zakresie zezwoleń kategorii II; 
2) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad – w zakresie zezwoleń 
kategorii III i IV. 
4. Zezwolenia kategorii II i III przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej 
Polskiej wydaje także naczelnik urzędu celno-skarbowego. 
5. Zezwolenie kategorii III uprawnia do poruszania się pojazdami i drogami, 
określonymi dla zezwolenia kategorii II. 
6. (uchylony) 
7. Zezwolenie wydaje się po uiszczeniu opłaty, w terminie 3 dni roboczych od 
dnia złożenia wniosku o jego wydanie. W przypadku niewydania zezwolenia 
zwraca się wniesioną opłatę. 
8. Zezwolenie wydaje się dla podmiotu wykonującego przejazd, bez 
wskazania pojazdu, którym przejazd będzie wykonywany.  
9. Podmiot posiadający zezwolenie kategorii IV, planujący wykonanie 
przejazdu przez most lub wiadukt po drogach innych niż krajowe pojazdem, 
którego rzeczywista masa całkowita jest większa od dopuszczalnej, jest 
obowiązany zawiadomić pisemnie właściwego dla tego mostu lub wiaduktu  
zarządcę drogi o terminie i trasie planowanego przejazdu, w terminie 7 dni 
roboczych przed datą planowanego przejazdu, przy czym 7. dzień terminu jest 
ostatecznym dniem wpływu zawiadomienia do organu. 
10. Zarządca drogi w przypadku, o którym mowa w ust. 9, najpóźniej 3 dni 
przed datą planowanego przejazdu potwierdza przyjęcie zawiadomienia i może 
określić warunki przejazdu przez most lub wiadukt albo zgłosić uzasadniony 
sprzeciw. 
11. Warunki przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt 
określa zarządca drogi, ustalając, zależnie od potrzeb, ograniczenia w zakresie 
ruchu, sposób przejazdu oraz przystosowanie obiektu do przejazdu. 
12. Zarządca drogi może zgłosić sprzeciw, o którym mowa w ust. 10, jeżeli 
stan technicznej sprawności mostu lub wiaduktu, po którym planowany jest 
przejazd pojazdu nienormatywnego, określony na podstawie przepisów Prawa 
budowlanego, uniemożliwia wykonanie tego przejazdu. 
13. Zabrania się wykonywania przejazdu przez most lub wiadukt 
w przypadku zgłoszenia sprzeciwu albo niezgodnie z warunkami przejazdu przez 
ten obiekt. 
Art. 64d.
 1. Zezwolenie kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego 
jest wydawane na jednokrotny lub wielokrotny przejazd po drogach publicznych 
w wyznaczonym czasie, na trasie wyznaczonej w zezwoleniu. Zezwolenie wydaje 
się dla pojazdu, którego ruch, ze względu na jego wymiary, masę lub naciski osi, 
nie jest możliwy na podstawie zezwoleń kategorii I–IV. 
2. Zezwolenie może być wydane, pod warunkiem że: 
1) ładunek jest niepodzielny; 
2) uzyskano na przejazd zgodę zarządcy drogi, właściwego dla trasy przejazdu; 
3) istnieją możliwości wyznaczenia trasy przejazdu zapewniającej 
bezpieczeństwo oraz efektywność ruchu drogowego, a w szczególności: 
a) natężenie ruchu umożliwia bezpieczny przejazd pojazdu 
nienormatywnego, 
b) stan technicznej sprawności budowli usytuowanych w ciągu 
rozpatrywanej trasy przejazdu, określony na podstawie przepisów Prawa 
budowlanego, umożliwia przejazd,  
c) przejazd nie stwarza zagrożenia stanu technicznego obiektów 
budowlanych położonych w pobliżu trasy przejazdu. 
3. Zezwolenie wydaje się na wniosek zainteresowanego podmiotu. Do 
wniosku dołącza się dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia. W 
przypadku niewydania zezwolenia zwraca się wniesioną opłatę. 
4. Zezwolenie wydaje, po uzgodnieniu z innymi zarządcami dróg i po 
uiszczeniu opłaty, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, w terminie 
14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 5. Jeżeli trasa 
przejazdu pojazdu nienormatywnego przebiega w granicach administracyjnych 
miasta na prawach powiatu i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową, 
zezwolenie wydaje prezydent miasta. 
5. Zarządca drogi właściwy ze względu na kategorię drogi, po której jest 
planowany przejazd, uzgadnia trasę przejazdu w terminie 7 dni roboczych od dnia 
otrzymania pisemnego zapytania organu wydającego zezwolenie, uwzględniając 
warunki przejazdu i stan techniczny drogi. W przypadku braku odpowiedzi na 
zapytanie uznaje się trasę za uzgodnioną. 
6. Jeżeli przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga określenia zakresu 
przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu, termin 
wydania zezwolenia może ulec przedłużeniu do 30 dni, z tym że organ wydający 
zezwolenie jest obowiązany powiadomić o tym podmiot składający wniosek 
w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. 
7. Koszty związane z przystosowaniem odcinków dróg do przejazdu pojazdu 
nienormatywnego ponosi podmiot wykonujący ten przejazd. 
8. Do kosztów, o których mowa w ust. 7, zalicza się koszty dostosowania 
infrastruktury drogowej na trasie przejazdu pojazdu nienormatywnego, dostaw, 
usług lub robót, wskazanych w zezwoleniu na przejazd pojazdu nienormatywnego, 
w tym koszty: 
1) wykonania niezbędnych ekspertyz i badań odcinków dróg i drogowych 
obiektów inżynierskich; 
2) przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej i kosztorysowej; 
3) czasowego usunięcia ograniczeń skrajni drogowej; 
4) wykonania wzmocnienia odcinków dróg i drogowych obiektów 
inżynierskich;  
5) wykonania robót zabezpieczających na trasie przejazdu pojazdu; 
6) dokonania geometrycznych korekt trasy przejazdu lub występujących w jej 
ciągu skrzyżowań; 
7) budowy lub dostosowania lokalnych objazdów występujących na trasie 
przejazdu pojazdu; 
8) wykonania prac związanych z przywróceniem odcinków dróg do stanu 
poprzedniego lub stanu uzgodnionego z właściwym zarządcą drogi; 
9) dokonania zmian w organizacji ruchu lub przywrócenia jej stanu 
poprzedniego lub stanu uzgodnionego z właściwym zarządcą drogi. 
9. Zezwolenie wydaje się dla podmiotu wykonującego przejazd pojazdem 
nienormatywnym, wskazując w nim: 
1) okres ważności zezwolenia; 
2) trasę przejazdu; 
3) liczbę przejazdów; 
4) pojazd, którym będzie wykonywany przejazd; 
5) warunki przejazdu, w tym zakres dostosowania infrastruktury drogowej na 
trasie przejazdu; 
6) sposób pilotowania, o ile jest ono wymagane. 
10. Zezwolenie jest ważne przez okres: 
1) 14 dni – w przypadku zezwolenia na jednokrotny przejazd, 
2) 30 dni – w przypadku zezwolenia na wielokrotny przejazd 
– liczonych od dnia wskazanego we wniosku o wydanie zezwolenia. 
11. Opłatę za wydanie zezwolenia ustala się zgodnie z wzorem: 
O = p + (n – 1) × 0,7 × p , 
w którym poszczególne symbole oznaczają: 
– O – wysokość opłaty za wydanie zezwolenia, 
– n – liczbę przejazdów pojazdu nienormatywnego, 
– p – stawkę opłaty za wydanie zezwolenia na jednokrotny przejazd pojazdu 
nienormatywnego. 
Art. 64e.
 1. Przepisy art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 i 3 i art. 64b–64d nie 
dotyczą: 
1) autobusu – w zakresie nacisków osi;  
2) pojazdu, którego szerokość i długość bez ładunku nie są większe od 
dopuszczalnych, przewożącego ładunek na zasadach określonych 
w art. 61 ust. 6, 8 i 9; 
3) pojazdu biorącego udział w akcjach ratowniczych oraz przy bezpośredniej 
likwidacji skutków klęsk żywiołowych; 
3a) pojazdu dostarczającego do szpitali wyposażenie i zaopatrzenie niezbędne do 
zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych w okresie obowiązywania stanu 
zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego na podstawie 
ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i 
chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2021 r. poz. 2069 i 2120 oraz z 2022 r. 
poz. 64 i 655); 
4) pojazdu zarządu drogi; 
5) pojazdu Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Ochrony Państwa, 
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego 
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej 
Administracji Skarbowej wykorzystywanego przez Służbę Celno-Skarbową 
oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej, wykonującego zadania tych służb. 
1a. W przypadku przejazdu pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3a, podmiot 
wykonujący przejazd informuje o nim zarządców dróg właściwych dla trasy 
przejazdu. 
2. Minister właściwy do spraw transportu może zwolnić, w drodze decyzji 
administracyjnej, z obowiązku uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu 
nienormatywnego pojazd wykonujący przejazd w ramach pomocy humanitarnej 
lub medycznej, pod warunkiem uzyskania na przejazd zgody zarządców dróg 
właściwych dla trasy przejazdu. 
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2, wydaje się na wniosek 
zainteresowanego podmiotu wykonującego przejazd i właściwego organu 
państwowego, samorządowego lub organizacji humanitarnej. 
Art. 64ea.
 W przypadku wykonywania przejazdu pojazdem nienormatywnym 
na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, kategorii innej niż 
wymagana albo na podstawie zezwolenia kategorii V z przekroczonymi 
parametrami technicznymi pojazdu lub zespołu pojazdów wskazanymi w tym  
zezwoleniu, przejazd pojazdu nienormatywnego uznaje się za wykonywany bez 
zezwolenia. 
Art. 64f.
 1. Ustala się maksymalną wysokość stawek opłat za wydanie 
zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego w:  
1) kategorii I – 120 zł;  
2) kategorii II – 2400 zł;  
3) kategorii III – 3600 zł;  
4) kategorii IV – 5800 zł;  
5) kategorii V na jednokrotny przejazd:  
a) pojazdu, którego wymiary przekraczają wielkości ustalone dla kategorii 
II i III i którego naciski osi i masa nie są większe od dopuszczalnych – 
600 zł,  
b) w pozostałych przypadkach – 2000 zł. 
2. Maksymalne stawki opłat za wydanie zezwolenia ulegają corocznie 
zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym 
średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, 
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku 
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. 
3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, 
wysokość opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego 
w poszczególnych kategoriach zezwoleń, z uwzględnieniem okresu, na jaki będą 
wydawane, kosztów wydania zezwolenia i stopnia oddziaływania przejazdu 
pojazdu nienormatywnego na infrastrukturę drogową. 
Art. 64g.
 1. Opłaty za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu 
nienormatywnego są przekazywane przez: 
1) starostę – do budżetów właściwych jednostek samorządu terytorialnego, za 
zezwolenia kategorii I i II; 
2) naczelnika urzędu celno-skarbowego – do budżetu powiatu właściwego ze 
względu na siedzibę naczelnika urzędu celno-skarbowego, za zezwolenia 
kategorii II;  
3) naczelnika urzędu celno-skarbowego i Generalnego Dyrektora Dróg 
Krajowych i Autostrad – na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej 
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, za zezwolenia kategorii III–V; 
4) prezydenta miasta na prawach powiatu – do budżetu miasta, za zezwolenia 
kategorii V. 
2. Środki z opłat gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym 
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są przekazywane w terminie 
pierwszych 2 dni roboczych następujących po tygodniu, w którym wydano 
zezwolenie, na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem na 
budowę lub przebudowę dróg krajowych, drogowych obiektów inżynierskich 
i przepraw promowych oraz na zakup urządzeń do ważenia pojazdów. 
3. Urzędy celno-skarbowe otrzymują prowizję od pobranych opłat za wydanie 
zezwolenia w wysokości 12% pobranej opłaty. 
4. Prowizja, o której mowa w ust. 3, stanowi dochód budżetu państwa. 
5. Od opłat za wydanie zezwolenia urzędy celno-skarbowe odliczają prowizję, 
a pozostałą część opłaty, w terminie 4 dni po upływie każdych kolejnych 10 dni 
miesiąca, przekazują odpowiednio do podmiotów wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3. 
Art. 64h.
 Minister właściwy do spraw transportu dokona wyboru producenta 
blankietów zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego. 
Art. 64i.
 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze 
rozporządzenia: 
1) warunki dystrybucji blankietów zezwoleń na przejazd pojazdu 
nienormatywnego, 
2) sposób i tryb wydawania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego, 
3) warunki wyznaczania trasy przejazdu oraz kryteria ustalania warunków 
przejazdu pojazdu nienormatywnego, w tym przejazdu przez most lub 
wiadukt, 
4) wzory zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego oraz wzory 
dokumentów związanych z wydawaniem tych zezwoleń 
– mając na uwadze potrzebę ujednolicenia zezwoleń i ułatwienie ich identyfikacji 
oraz sprawność dystrybucji blankietów zezwoleń, a także konieczność zapewnienia 
sprawności i przejrzystości procedury administracyjnej wydawania zezwoleń oraz  
bezpieczeństwa infrastruktury drogowej i bezpieczeństwa przejazdu pojazdu 
nienormatywnego. 
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, 
szczegółowe warunki i sposób pilotowania pojazdów nienormatywnych oraz 
wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie, mając na 
uwadze potrzebę zapewnienia rozpoznawalności przejazdu pojazdu 
nienormatywnego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas takiego 
przejazdu. 
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Sprawiedliwości 
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, w drodze 
rozporządzenia, warunki poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych, 
o których mowa w art. 64e ust. 1 pkt 5, mając na uwadze konieczność zapewnienia 
porządku, sprawności i bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
4. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia: 
1) organy wojskowe właściwe do wydawania zezwoleń wojskowych na 
przejazdy drogowe, 
2) sposób i tryb wydawania zezwoleń wojskowych na przejazdy drogowe, 
3) wzory zezwoleń wojskowych na przejazdy drogowe oraz wzory dokumentów 
związanych z ich wydaniem, 
4) sposób organizacji i oznakowania kolumn pojazdów, 
5) warunki i sposób pilotowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej 
Polskiej oraz oznakowanie i wyposażenie pojazdu pilotującego 
– mając na uwadze potrzebę ujednolicenia procedury wydawania zezwoleń 
wojskowych na przejazdy drogowe, sprawności wydawania zezwoleń wojskowych 
na przejazd drogowy oraz zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas 
przejazdu pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. 
Art. 65.
 Zawody sportowe, rajdy, wyścigi, przewóz osób kolejką turystyczną 
i inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania 
z drogi w sposób szczególny, mogą się odbywać pod warunkiem zapewnienia  
bezpieczeństwa porządku podczas trwania imprezy oraz uzyskania zezwolenia na 
jej przeprowadzenie. 
Art. 65a.
 1. Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić bezpieczeństwo 
osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy. 
2. Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić: 
1) spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa 
budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony 
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska; 
2) wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną; 
3) pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników 
imprezy, a także odpowiednie zaplecze higieniczno-sanitarne; 
4) drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych 
i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej; 
5) warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział 
w zabezpieczeniu imprezy; 
6) sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do 
zabezpieczenia działań ratowniczo-gaśniczych; 
7) w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem 
imprezy; 
8) środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności: 
a) znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne, 
b) liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy, 
c) bariery, płotki lub przegrody służące do odgradzania miejsca imprezy. 
3. Organizator imprezy jest obowiązany: 
1) uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na 
której ma się odbyć impreza; 
2) współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej 
albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów 
będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub 
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach 
przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub 
Żandarmerią Wojskową: 
a) uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,  
b) stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy, 
c) dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy; 
3) sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku 
publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw, 
obejmujący: 
a) listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie 
oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby, 
b) pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, 
opracowaną w uzgodnieniu z Policją, 
c) rodzaj i ilość środków technicznych, o których mowa w ust. 2 pkt 8, oraz 
miejsce ich rozlokowania, 
d) rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, 
w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej 
Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym 
z właściwym dysponentem jednostki w rozumieniu przepisów ustawy 
z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, 
e) sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy, 
f) oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących 
tej imprezie, 
g) rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów 
w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego, 
h) organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy 
a Policją w trakcie trwania imprezy, 
i) sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym 
wynikających z przebiegu imprezy – przed imprezą i w trakcie jej 
trwania, 
< j) przebieg trasy imprezy oraz dróg umożliwiających dojazd do 
poszczególnych etapów imprezy, po których będą poruszać się 
samochody osobowe przeznaczone do zawodów sportowych biorące 
udział w imprezie;> 
4) opracować regulamin oraz program imprezy; 
5) ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo 
na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów  
będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub 
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą 
Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy wspólnych spotkań 
organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem 
imprezy; 
6) zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt 3; 
7) uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób 
i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego; 
7a) uzyskać zgodę zarządcy drogi na udział w imprezie pojazdów 
samochodowych wyposażonych w opony z umieszczonymi w nich na trwałe 
elementami przeciwślizgowymi; 
8) powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym 
czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym; 
9) na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt 
organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją; 
10) udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie Policji lub 
innych podmiotów wymienionych w pkt 1, 2, 7 i 8, a także wojewody 
właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one 
niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa 
i porządku publicznego; 
11) przekazywać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu 
wynikających z planowanej imprezy. 
4. Bezpieczeństwo i porządek podczas imprez zapewnia Policja, z tym że 
jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo jest przeprowadzana na 
drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie 
jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra 
Obrony Narodowej, odpowiednio we współdziałaniu ze Strażą Graniczną, 
Żandarmerią Wojskową lub z wojskowymi organami porządkowymi: 
1) w czasie przygotowywania imprezy – opracowując własny plan 
zabezpieczenia imprezy; 
2) w czasie trwania imprezy: 
a) wystawiając posterunki kierowania ruchem i blokady ruchu, 
b) pilotując, w razie potrzeby, przejazd lub przejście uczestników imprezy,  
c) organizując objazdy wynikające z przeprowadzonej imprezy na drodze; 
3) po zakończeniu imprezy – przywracając płynność ruchu na drodze. 
Art. 65b.
 1. Zezwolenie, o którym mowa w art. 65, wydaje w drodze decyzji 
administracyjnej, na pisemny wniosek organizatora imprezy, zwany dalej 
„wnioskiem”, złożony co najmniej na 30 dni przed planowym terminem jej 
rozpoczęcia, organ zarządzający ruchem na drodze, na której odbywa się impreza, 
z tym że jeżeli impreza odbywa się na drogach podległych kilku organom – 
organem właściwym jest: 
1) w przypadku dróg różnych kategorii – organ zarządzający ruchem na drodze 
wyższej kategorii; 
2) w przypadku dróg tej samej kategorii – organ właściwy ze względu na miejsce 
rozpoczęcia imprezy. 
2. Organizator imprezy przesyła w terminie określonym w ust. 1 kopię 
wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do: 
1) właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta 
wojewódzkiego Policji, a także 
2) komendanta oddziału Straży Granicznej – jeżeli impreza odbywa się w strefie 
nadgranicznej, lub 
3) komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej – jeżeli impreza jest 
przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów 
będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub 
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej. 
3. Wniosek powinien zawierać w szczególności: 
1) imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora 
imprezy; 
2) rodzaj i nazwę imprezy; 
3) informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia 
imprezy; 
4) informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy; 
5) wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy 
lub miejsca imprezy na terenie poszczególnych województw; 
6) podpis organizatora lub jego przedstawiciela. 
4. Do wniosku należy dołączyć:  
1) szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady 
zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu 
drogowego; 
2) wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie 
imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach 
rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach 
wymagających szczególnego zabezpieczenia; 
3) program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości 
między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach 
i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez 
poszczególne miejscowości i granice województw; 
4) plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust. 3 pkt 3; 
5) zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa 
drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników 
imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń 
drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego 
naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw; 
6) pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie 
przeprowadzania jej na terenach leśnych. 
5. Organ, o którym mowa w ust. 1, wydaje zezwolenie po: 
1) zasięgnięciu opinii właściwego ze względu na miejsce imprezy komendanta 
wojewódzkiego Policji, a w przypadku imprezy odbywającej się na drogach 
w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających lub przyległych do 
terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych 
podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej 
– odpowiednio właściwego komendanta oddziału Straży Granicznej lub 
komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej; opinię doręcza się organowi, 
który o nią wystąpił, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia; 
2) uzgodnieniu zakresu ograniczenia ruchu i wynikających stąd warunków 
przeprowadzenia imprezy z organami zarządzającymi ruchem na drogach, na 
których ma się odbyć impreza. 
Art. 65c.
 Organ wydający zezwolenie odmawia jego wydania: 
1) jeżeli organizator nie spełnia warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3;  
2) jeżeli pomimo spełnienia warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3: 
a) istnieje niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo 
mienia wielkiej wartości, 
b) impreza zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, a nie ma możliwości 
zorganizowania objazdów niepowodujących istotnego zwiększenia 
kosztów ponoszonych przez uczestników ruchu drogowego. 
Art. 65d.
 1. Organ wydający zezwolenie cofa wydane zezwolenie, gdy 
istnieje niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia albo mienia wielkiej 
wartości. 
2. Organ, o którym mowa w ust. 1, może cofnąć zezwolenie, gdy impreza 
zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. 
3. Decyzji, o której mowa w ust. 1 i 2, nadaje się rygor natychmiastowej 
wykonalności. 
Art. 65e.
 Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie 
imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia 
imprezy. 
Art. 65g.
 Organ kontroli ruchu drogowego może przerwać imprezę, jeżeli: 
1) miejsce, trasa lub czas jej trwania nie są zgodne z warunkami określonymi 
w zezwoleniu; 
2) istnieje niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo 
mienia wielkiej wartości; 
3) jej przebieg powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
Art. 65h.
 1. Przepisy art. 65–65g nie dotyczą procesji, pielgrzymek i innych 
imprez o charakterze religijnym, które odbywają się na drogach na zasadach 
określonych w: 
1) ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego 
w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1347); 
2) ustawie z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego 
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1726);  
3) ustawie z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła 
Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. 
poz. 1889); 
4) ustawie z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła 
Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. 
poz. 169); 
5) ustawie z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła 
Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. 
poz. 1712); 
6) ustawie z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła 
Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1599); 
7) ustawie z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła 
Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. 
poz. 14); 
8) ustawie z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego 
Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 44); 
9) ustawie z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła 
Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 13). 
2. Przepisy art. 65–65g nie dotyczą także konduktów pogrzebowych, które 
poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju. 
3. Do imprez, o których mowa w art. 65, nie stosuje się przepisów 
o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących 
organizację oraz uprawnienia służb porządkowych. 
Art. 65i.
 W sprawach nieuregulowanych w art. 65–65h stosuje się przepisy 
Kodeksu postępowania administracyjnego. 
Oddziału 
5 z wyłączeniem przepisów art. 65a ust. 2 pkt 2–5, 7–8, ust. 3 pkt 3, 6–11, ust. 4, 
art. 65b ust. 4 pkt 4 oraz art. 65h.  
Art. 65k.
 Ilekroć w niniejszym oddziale jest mowa o pojeździe 
autonomicznym, należy przez to rozumieć pojazd samochodowy, wyposażony 
w systemy sprawujące kontrolę nad ruchem tego pojazdu i umożliwiające jego ruch 
bez ingerencji kierującego, który w każdej chwili może przejąć kontrolę nad tym 
pojazdem. 
Art. 65l.
 1. Prowadzenie prac badawczych związanych z testowaniem 
pojazdów autonomicznych w ruchu drogowym na drogach publicznych, 
w szczególności na potrzeby zastosowania pojazdów autonomicznych 
w transporcie zbiorowym i realizacji innych zadań publicznych, jest możliwe pod 
warunkiem spełnienia wymagań bezpieczeństwa i uzyskania zezwolenia na 
przeprowadzenie tych prac. 
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje, w drodze decyzji, organ 
zarządzający ruchem na drodze, na której planuje się przeprowadzenie prac 
badawczych, na pisemny wniosek organizatora prac badawczych. 
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera w szczególności: 
1) imię, nazwisko lub firmę (nazwę) oraz adres zamieszkania lub siedziby 
organizatora prac badawczych; 
2) informację o miejscu i dacie rozpoczęcia oraz zakończenia prac badawczych; 
3) planowany przebieg trasy, po której będzie poruszał się pojazd autonomiczny; 
4) wykaz osób odpowiedzialnych za zabezpieczenie trasy pojazdu 
autonomicznego; 
5) podpis organizatora prac badawczych lub jego przedstawiciela. 
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się: 
1) dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia 
odpowiedzialności cywilnej organizatora prac badawczych za szkody 
powstałe w związku z prowadzeniem prac badawczych związanych 
z prowadzeniem pojazdów autonomicznych, która wchodzi w życie 
w przypadku uzyskania pozwolenia na prowadzenie prac badawczych; 
2) dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie;  
3) kopię decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów wydanej na podstawie 
art. 80t ust. 2. 
5. Organ, o którym mowa w ust. 2, konsultuje z mieszkańcami gminy, na 
terenie której prowadzone będą prace badawcze, wniosek o przeprowadzenie prac 
badawczych, zamieszczając ten wniosek na swojej stronie internetowej i wyzna-
czając termin na zgłaszanie uwag. Termin ten nie może być krótszy niż 7 dni. 
W toku konsultacji właściciel nieruchomości położonej wzdłuż planowanej trasy, 
po której będzie poruszał się pojazd autonomiczny, może zgłosić sprzeciw. 
6. Organ, o którym mowa w ust. 2, wydaje zezwolenie, o którym mowa 
w ust. 1, po: 
1) uzyskaniu zgody właściwego zarządcy drogi, na której planuje się 
przeprowadzenie prac badawczych, oraz 
2) zasięgnięciu opinii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia prac 
badawczych komendanta wojewódzkiego Policji dotyczącej wpływu badań na 
płynność ruchu po planowanej trasie, po której będzie poruszał się pojazd 
autonomiczny. 
Art. 65m.
 1. Organ wydający zezwolenie, o którym mowa w art. 65l ust. 1, 
odmawia jego wydania, jeżeli: 
1) organizator prac badawczych: 
a) nie podał we wniosku, o którym mowa w art. 65l ust. 2, informacji 
określonych w art. 65l ust. 3, 
b) nie dołączył do wniosku, o którym mowa w art. 65l ust. 2, dokumentów 
wskazanych w art. 65l ust. 4, 
c) nie uzyskał zgody i opinii, o których mowa w art. 65l ust. 6; 
2) pomimo spełnienia wymogów określonych w art. 65l ust. 3 i 4 istnieje 
niebezpieczeństwo, że prowadzenie prac badawczych będzie stanowić 
zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia wielkiej wartości; 
3) właściciel nieruchomości położonej wzdłuż planowanej trasy, po której 
będzie poruszał się pojazd autonomiczny, zgłosił sprzeciw. 
2. Organ wydający zezwolenie może: 
1) cofnąć zezwolenie, jeżeli: 
a) organizator prac badawczych podał we wniosku, o którym mowa 
w art. 65l ust. 2, nieprawdziwe informacje,  
b) prace badawcze prowadzone są niezgodnie z informacjami podanymi we 
wniosku, o którym mowa w art. 65l ust. 2, 
c) dalsze prowadzenie prac badawczych stanowi zagrożenie dla życia lub 
zdrowia ludzkiego albo mienia wielkiej wartości; 
2) zawiesić zezwolenie, jeżeli dalsze prowadzenie prac badawczych może 
stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia wielkiej 
wartości – do czasu ustania tego zagrożenia. 
Art. 65n.
 1. Organizator prac badawczych jest obowiązany: 
1) umożliwić Policji wykonywanie czynności niezbędnych do zapewnienia 
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony życia i zdrowia ludzi oraz 
mienia w trakcie prowadzenia prac badawczych; 
2) zapewnić, aby w trakcie prowadzenia prac badawczych w pojeździe 
autonomicznym, w miejscu przeznaczonym dla kierującego, znajdowała się 
osoba posiadająca uprawnienia do kierowania pojazdem, która w każdej 
chwili może przejąć kontrolę nad tym pojazdem, w szczególności w razie 
wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym; 
3) przekazywać do wiadomości publicznej informacje o planowanych pracach 
badawczych i przebiegu trasy, po której będzie poruszał się pojazd 
autonomiczny; 
4) przekazać Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego sprawozdanie 
z przeprowadzonych prac badawczych związanych z testowaniem pojazdów 
autonomicznych oraz ich wyposażenia, zgodnie z wzorem określonym w 
przepisach wydanych na podstawie ust. 2, w terminie 3 miesięcy od dnia 
zakończenia testów. 
2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, 
wzór sprawozdania składanego przez organizatorów prac badawczych związanych 
z testowaniem pojazdów autonomicznych oraz ich wyposażenia, kierując się 
potrzebą zapewnienia dostępu do jednolitych informacji o niezawodności 
funkcjonowania tych pojazdów, sposobie poruszania się po drogach, sposobie 
sterowania tymi pojazdami i bezpieczeństwie ruchu drogowego.  
<
Art. 65o.
 Przepisy niniejszego oddziału stosuje się do samochodów 
osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych, które na podstawie 
odrębnych przepisów zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez 
właściwy polski związek sportowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 
25 czerwca 2010 r. o sporcie. 
Art. 65p.
 Samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych 
dopuszcza się do ruchu drogowego na czas trwania imprez organizowanych 
przez właściwy polski związek sportowy w rozumieniu przepisów ustawy 
z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz inne właściwe związki sportowe 
organizujące imprezy na podstawie regulaminów obowiązujących we 
właściwym polskim związku sportowym, na wyznaczonych drogach 
umożliwiających dojazd, o których mowa w art. 65a ust. 3 pkt 3 lit. j. 
Art. 65q.
 Samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych 
dopuszcza się do ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w art. 65p, 
jeżeli: 
1) spełnia warunki techniczne określone przez właściwy polski związek 
sportowy na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 czerwca 
2010 r. o sporcie, każdorazowo publikowane na stronie podmiotowej tego 
związku; 
2) uzyskał pozytywny wynik badania co do zgodności z warunkami 
technicznymi określonego w przepisach wydanych na podstawie 
art. 81 ust. 17; 
3) został czasowo zarejestrowany na podstawie art. 74 ust. 2ca; 
4) został poddany sprawdzeniu stanu technicznego przez organizatora 
imprezy przed rozpoczęciem imprezy.>  
