Art. 140aa.
 1. Za przejazd po drogach publicznych pojazdów 
nienormatywnych bez zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, lub 
niezgodnie z warunkami określonymi dla tego zezwolenia nakłada się karę 
pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej. 
1a. W przypadku braku: 
1) wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie, 
2) wymaganego wyposażenia lub oznakowania pojazdu wykonującego 
pilotowanie, 
3) wymaganego szkolenia, o którym mowa w art. 6 ust. 3a, przez pilota 
– nakłada się karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej. 
2. Decyzję administracyjną o nałożeniu kary pieniężnej, o której mowa w ust. 
1 i 1a, wydaje właściwy ze względu na miejsce przeprowadzanej kontroli organ 
Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej, naczelnik urzędu 
celno-skarbowego lub zarządca drogi. 
3. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada się na: 
1) podmiot wykonujący przejazd; 
2) podmiot wykonujący czynności ładunkowe, jeżeli wykonał te czynności w 
sposób powodujący przekroczenie któregokolwiek z wymiarów, nacisków osi 
lub masy całkowitej pojazdu lub zespołu pojazdów, w stosunku do wartości 
dopuszczalnych lub wartości określonych w zezwoleniu, o którym mowa w 
art. 64 ust. 1 pkt 1, jeżeli okoliczności lub dowody wskazują, że podmiot ten 
miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia określonego w ust. 1; 
3) podmiot wykonujący inne niż wymienione w pkt 2 czynności związane z 
przejazdem pojazdu nienormatywnego, w szczególności na organizatora 
transportu, nadawcę, odbiorcę lub spedytora, jeżeli okoliczności lub dowody 
wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia 
określonego w ust. 1. 
3a. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1a, nakłada się na:  
1) podmiot wykonujący przejazd – w przypadku, o którym mowa w ust. 1a pkt 
1; 
2) podmiot wykonujący pilotowanie – w przypadku, o którym mowa w ust. 1a 
pkt 2 i 3. 
3b. Kary, o której mowa w ust. 1, za przejazd pojazdu nienormatywnego bez 
zezwolenia kategorii V albo z przekroczonymi parametrami technicznymi pojazdu 
wskazanymi w tym zezwoleniu, w zakresie dopuszczalnego nacisku pojedynczej 
osi napędowej nie nakłada się, w przypadku gdy kontrolujący stwierdził 
jednoczesne naruszenie zakazu, o którym mowa w art. 41 ust. 2 albo art. 41a ust. 1 
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, albo przekroczenie 
dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej, o którym mowa w art. 41b ust. 
1 albo 3 tej ustawy. 
4. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o 
której mowa w ust. 1 i ust. 1a pkt 1, wobec podmiotu wykonującego przejazd, a 
postępowanie wszczęte w tej sprawie umarza się, jeżeli: 
1) okoliczności sprawy i dowody wskazują, że ten podmiot: 
a) dochował należytej staranności w realizacji czynności związanych z 
przejazdem, 
b) nie miał wpływu na powstanie naruszenia, lub 
2) rzeczywista masa całkowita pojazdu nienormatywnego nie przekracza 
dopuszczalnej wielkości lub wielkości określonej w zezwoleniu, o którym 
mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, a przekroczenie dotyczy wyłącznie nacisku osi 
pojazdu w przypadku przewozu ładunków sypkich oraz drewna. 
5. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, 
o której mowa w ust. 1, wobec podmiotu wykonującego przejazd oraz inne 
czynności związane z przejazdem drogowym pojazdów Sił Zbrojnych 
Rzeczypospolitej Polskiej. 
6. W przypadku stwierdzenia przejazdu po drogach publicznych pojazdów 
nienormatywnych należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej bez 
zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi dla tego zezwolenia organ 
kontroli, o którym mowa w ust. 2, powiadamia właściwy terytorialnie ze względu 
na miejsce przeprowadzenia kontroli organ Żandarmerii Wojskowej.  
7. Organ Żandarmerii Wojskowej, o którym mowa w ust. 6, występuje do 
dowódcy jednostki wojskowej organizującej przejazd drogowy lub do jego 
przełożonego z wnioskiem o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, na 
zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny 
(Dz. U. poz. 655). 
Art. 140ab.
 1. Karę pieniężną, o której mowa w art. 140aa ust. 1, ustala się 
w wysokości: 
1) 1500 zł – za brak zezwolenia kategorii I; 
2) 5000 zł – za brak zezwolenia kategorii II–IV; 
3) za brak zezwolenia kategorii V: 
a) 6000 zł – gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita 
lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości nie więcej niż 
o 10%,  
b) 10 000 zł – gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita 
lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości o więcej niż 
10% i nie więcej niż 20%, 
c) 15 000 zł – w pozostałych przypadkach; 
4) 5000 zł – za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt bez 
potwierdzonego zawiadomienia zarządcy drogi, o którym mowa w art. 64c 
ust. 9; 
5) 3000 zł – za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt 
niezgodnie z warunkami określonymi przez zarządcę drogi, o którym mowa 
w art. 64c ust. 9; 
6) 6000 zł – za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt przy 
zgłoszonym przez zarządcę drogi sprzeciwie, o którym mowa w art. 64c 
ust. 10; 
7) 2000 zł – za niedotrzymanie warunków przejazdu określonych dla zezwolenia 
kategorii V lub podanych w tym dokumencie, innych niż parametry 
techniczne pojazdu lub zespołu pojazdów. 
2. W przypadku naruszeń zakazu, o którym mowa w art. 64 ust. 2, za przejazd 
pojazdem nienormatywnym nakłada się karę jak za przejazd bez zezwolenia. 
3. Karę pieniężną, o której mowa w art. 140aa ust. 1a, ustala się w wysokości: 
1) 3000 zł – za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie;  
2) 2000 zł – za brak wymaganego wyposażenia lub oznakowania pojazdu 
wykonującego pilotowanie; 
3) 2000 zł – za brak wymaganego szkolenia, o którym mowa w art. 6 ust. 3a. 
Art. 140ac.
 1. Od decyzji o wymierzeniu kary pieniężnej, o której mowa w 
art. 140aa ust. 1 i 1a, przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego w stosunku do 
organu, który tę karę wymierzył, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 
2. Decyzja ostateczna podlega wykonaniu po upływie 30 dni od jej 
doręczenia, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ kontroli, który wydał 
decyzję ostateczną, z urzędu wstrzymuje jej wykonanie, w drodze postanowienia, 
na które nie przysługuje zażalenie, w razie wniesienia skargi do sądu 
administracyjnego. 
3. Karę pieniężną uiszcza się w formie przekazu na wskazany w decyzji 
rachunek bankowy. Koszty związane z jej przekazaniem pokrywa obowiązany 
podmiot. 
4. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 2, podlega przymusowemu 
ściągnięciu w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. 
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. 
5. Obowiązek uiszczenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 2, przedawnia 
się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym kara powinna 
zostać uiszczona. 
Art. 140ad.
 1. W przypadku gdy podczas kontroli zostanie stwierdzone 
naruszenie, o którym mowa w art. 140aa ust. 1, przez zagraniczny podmiot mający 
siedzibę w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska nie jest związana umową 
o wzajemnej egzekucji kar pieniężnych, osoba przeprowadzająca kontrolę pobiera 
kaucję w wysokości odpowiadającej przewidywanej karze pieniężnej. 
2. Kaucję pobiera się: 
1) podczas kontroli na drodze – w formie gotówkowej, za pokwitowaniem na 
druku ścisłego zarachowania, lub za pomocą karty płatniczej; 
2) w terminie późniejszym – w formie przelewu na wyodrębniony rachunek 
bankowy organu prowadzącego postępowanie administracyjne w sprawie 
o nałożenie kary, a w przypadku poboru kaucji przez naczelnika urzędu celno-
-skarbowego – na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu skarbowego  
określony w przepisach odrębnych, przy czym koszty przelewów ponosi 
obowiązany podmiot. 
3. Kaucja przechowywana jest na nieoprocentowanym rachunku bankowym, 
o którym mowa w ust. 2 pkt 2. Koszty związane z uiszczeniem kaucji w formie 
przelewu na rachunek bankowy lub za pomocą karty płatniczej – związane 
z autoryzacją transakcji i przekazem środków na właściwy rachunek bankowy – 
pokrywa obowiązany podmiot. 
4. Kaucję przekazuje się: 
1) na rachunek bankowy określony w decyzji o nałożeniu kary, w terminie, 
o którym mowa w art. 140 ac ust. 2, albo 
2) na rachunek bankowy podmiotu, który ją wpłacił, w terminie 7 dni od dnia 
uprawomocnienia się decyzji lub orzeczenia uchylającego decyzję 
o nałożeniu kary pieniężnej. 
5. W przypadku gdy wysokość nałożonej kary jest mniejsza od wysokości 
pobranej kaucji, do powstałej różnicy stosuje się odpowiednio przepis ust. 4 pkt 2. 
6. Odpowiedzialność za szkody spowodowane ruchem pojazdów 
nienormatywnych ponosi wykonujący przejazd pojazdem nienormatywnym. 
7. W przypadku gdy podczas kontroli zostanie stwierdzone naruszenie, o 
którym mowa w art. 140aa ust. 1 lub 1a, przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, 
osoba przeprowadzająca kontrolę na drodze zatrzymuje, za pokwitowaniem, 
dokumenty dotyczące przejazdu pojazdu nienormatywnego oraz dowód 
rejestracyjny (pozwolenie czasowe) pojazdu i usuwa pojazd, na koszt podmiotu 
wykonującego przejazd pojazdem nienormatywnym, na parking strzeżony, o 
którym mowa w art. 130a ust. 5c, a jeżeli ze względu na wymiary lub masę pojazdu 
umieszczenie pojazdu na tym parkingu jest niemożliwe – na inny, w miarę 
możliwości najbliższy parking strzeżony, jeżeli: 
1) nie pobrano kaucji lub 
2) nie usunięto stwierdzonego naruszenia. 
Art. 140ae.
 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 140aa ust. 1 i 1a, są 
przekazywane odpowiednio do budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub 
na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych 
i Autostrad.  
2. Środki z tytułu kar gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym 
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są przekazywane w terminie 
pierwszych 2 dni roboczych po upływie tygodnia, w którym wpłynęły, na rachunek 
Krajowego Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem na budowę lub przebudowę 
dróg krajowych, drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych oraz 
na zakup urządzeń do ważenia pojazdów. 
3. Urzędy celno-skarbowe otrzymują prowizję od pobranych kar pieniężnych 
w wysokości 12% nałożonej kary. 
4. Prowizja, o której mowa w ust. 3, stanowi dochód budżetu państwa. 
4a. Wojewódzkie inspektoraty transportu drogowego otrzymują prowizję od 
pobranych kar pieniężnych w wysokości 12% nałożonej kary. Prowizja stanowi 
wpływ Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, o którym mowa w ustawie 
z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o 
charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 717, 802 i 2165 oraz z 
2022 r. poz. 640). 
5. Od kar pieniężnych urzędy celno-skarbowe i wojewódzkie inspektoraty 
transportu drogowego odliczają prowizję, a pozostałą część kary, w terminie 4 dni 
po upływie każdych kolejnych 10 dni miesiąca, przekazują odpowiednio do 
podmiotów wymienionych w ust. 1. 
Art. 140af.
 1. Grzywny, o których mowa w art. 96 § 3 ustawy z dnia 20 maja 
1971 r. – Kodeks wykroczeń, pobierane przez organy Inspekcji Transportu 
Drogowego, nakładane na właściciela lub posiadacza pojazdu, o których mowa 
w art. 78 ust. 4 i 5 ustawy, stanowią wpływy Funduszu rozwoju przewozów 
autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, o którym mowa w ustawie z 
dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze 
użyteczności publicznej.  
2. Kary porządkowe, o których mowa w art. 49 § 1 i 2 ustawy z dnia 24 
sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, pobierane 
przez organy Inspekcji Transportu Drogowego, nakładane na osoby, o których 
mowa w art. 78 ust. 4 i 5 ustawy, stanowią wpływy Funduszu rozwoju przewozów 
autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, o którym mowa w ustawie z 
dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze 
użyteczności publicznej.  
Art. 140ag.
 1. Grzywny, o których mowa w art. 86, art. 86b, art. 87, art. 90, 
art. 92, art. 92a § 2, art. 92b, art. 94 § 1–2, art. 96 § 1 pkt 2 i 3 oraz art. 97a ustawy 
z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń, stanowią wpływy Krajowego 
Funduszu Drogowego. 
2. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego oraz Główny Inspektor Transportu 
Drogowego przekazują kwoty z grzywien, o których mowa w ust. 1, w terminie 
pierwszych dwóch dni roboczych po zakończeniu tygodnia, w którym wpłynęły, na 
rachunek Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na finansowanie: 
1) zadań inwestycyjnych związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu 
drogowego na drogach krajowych; 
2) budowy lub przebudowy dróg krajowych. 
