Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz
w strefach ruchu;
2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, a także działalność
właściwych organów i podmiotów w tym zakresie;
3) wymagania w stosunku do innych uczestników ruchu niż kierujący
pojazdami;
4) zasady i warunki kontroli ruchu drogowego.
2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza
miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:
1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;
2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.
3. Zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 75aa–75ac,
art. 140g ust. 2, art. 140i i art. 140k, stanowią zadania z zakresu administracji
rządowej.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) droga – drogę w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1693 i 1768);
1a) droga publiczna – drogę w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych;
1b) droga wewnętrzna – drogę wewnętrzną w rozumieniu art. 8 ust. 1 i 1 ustawy
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
2) (uchylony)
2a) droga o nawierzchni gruntowej – drogę z jezdnią o nawierzchni z gruntu
rodzimego lub nasypowego, ulepszonego mechanicznie lub chemicznie,
w której wierzchnia warstwa może być wykonana z kruszywa naturalnego,
sztucznego lub pochodzącego z recyklingu;
2b) droga o nawierzchni twardej – drogę niebędącą drogą o nawierzchni
gruntowej;
3) autostrada – autostradę w rozumieniu art. 4 pkt 11 ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych, oznaczoną odpowiednimi znakami
drogowymi, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych,
z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą
rozwinąć prędkość wynoszącą co najmniej 40 km/h, w tym również w razie
ciągnięcia przyczep;
4) droga ekspresowa – drogę ekspresową w rozumieniu art. 4 pkt 10 ustawy
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, oznaczoną odpowiednimi
znakami drogowymi, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów
samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca;
4a) droga dla pieszych – drogę lub część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych
i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch oraz
pełnienia innych funkcji, w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów;
4b) droga dla pieszych i rowerów – drogę lub część drogi, oznaczoną
odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczoną do ruchu pieszych, osób
poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, rowerów,
hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego;
5) droga dla rowerów – drogę lub część drogi niebędącą jezdnią, oznaczoną
odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczoną do ruchu rowerów,
hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego oraz osób
poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch i ruchu
pieszych, w przypadkach przewidzianych w ustawie;
5a) pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów
w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
5b) śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości
jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów
w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona
odpowiednimi znakami drogowymi;
6) jezdnia – jezdnię w rozumieniu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych;
7) pas ruchu – każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego
rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami
drogowymi;
8) pobocze – część drogi usytuowaną przy jezdni, która może być przeznaczona
do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy
wierzchem lub pędzenia zwierząt;
9) chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych
i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
10) skrzyżowanie – część drogi będącą połączeniem dróg albo jezdni jednej drogi
w jednym poziomie, z wyjątkiem połączenia drogi o nawierzchni twardej
z drogą o nawierzchni gruntowej lub z drogą wewnętrzną;
10a) szkoda istotna – szkodę w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego
lub kierowniczego pojazdu mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu
drogowego, kwalifikującą pojazd do dodatkowego badania technicznego i
stwierdzoną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub przez zakład
ubezpieczeń w związku z otrzymanym zgłoszeniem szkody z tytułu zawartej
umowy ubezpieczenia, o którym mowa w dziale II w grupach 3
i 10 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności
ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1130, 2140 i 2328
oraz z 2022 r. poz. 655);
11) przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub
torowiska, przeznaczoną do przekraczania tych części drogi przez pieszych,
oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
11a) przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce
umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez
pieszych, niebędące przejściem dla pieszych;
12) przejazd dla rowerów – powierzchnię jezdni lub torowiska przeznaczoną do
przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami
elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające
się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, oznaczoną odpowiednimi
znakami drogowymi;
13) przystanek – miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego,
oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi;
14) tunel ‒ budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi przez lub pod
przeszkodą, oznaczoną odpowiednimi znakami;
15) obszar zabudowany – obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi;
16) strefa zamieszkania – obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na
którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy
oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi;
16a) strefa ruchu – obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na
który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi;
17) uczestnik ruchu – pieszego, osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia
wspomagającego ruch, kierującego, a także inne osoby przebywające
w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze;
18) pieszy – osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na
niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego
uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower,
motorower, motocykl, hulajnogę elektryczną, urządzenie transportu
osobistego, urządzenie wspomagające ruch, wózek dziecięcy, podręczny lub
inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także dziecko
w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej;
18a) urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny,
przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą
mięśni;
19) kolumna pieszych – zorganizowaną grupę pieszych prowadzoną przez
kierownika lub dowódcę;
20) kierujący – osobę, która kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także
osobę, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi
zwierzęta pojedynczo lub w stadzie;
21) kierowca – osobę uprawnioną do kierowania pojazdem silnikowym lub
motorowerem;
21a) profil kandydata na kierowcę – profil kandydata na kierowcę w rozumieniu
art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U.
z 2021 r. poz. 1212, 1997, 2269, 2328 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 655);
21b) profil kierowcy zawodowego – profil kierowcy zawodowego w rozumieniu
art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami;
22) szczególna ostrożność – ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi
i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji
zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio
szybkie reagowanie;
23) ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby
zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany
prędkości, pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia
kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
– do zatrzymania się, zmiany kierunku albo istotnej zmiany prędkości;
24) ruch kierowany – ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji
świetlnej albo przez uprawnioną osobę;
25) niedostateczna widoczność – widoczność występującą od zmierzchu do świtu,
a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza od świtu do
zmierzchu;
26) wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika
ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku;
27) omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu,
uczestnika ruchu lub przeszkody;
28) wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika
ruchu poruszającego się w tym samym kierunku;
29) zatrzymanie pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków
lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde
unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów;
30) postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub
przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę;
31) pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz
maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia
wspomagającego ruch;
32) pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru,
pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej,
urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego;
33) pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia
jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje
ciągnika rolniczego;
34) pojazd wolnobieżny – pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza
prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
35) pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego
złączonego z naczepą;
35a) pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi
wraz z ładunkiem lub bez ładunku, wymiary lub rzeczywista masa całkowita
wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych
przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy;
35b) ładunek niepodzielny – ładunek, który bez niewspółmiernie wysokich
kosztów lub ryzyka powstania szkody nie może być podzielony na dwa lub
więcej mniejszych ładunków;
35c) pilot – osobę odpowiedzialną za zapewnienie bezpieczeństwa ruchu
drogowego oraz minimalizację utrudnień w ruchu drogowym w czasie
przejazdu pojazdu;
36) pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do
wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania
nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą
być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;
37) pojazd używany do celów specjalnych – pojazd samochodowy przystosowany
w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły
Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego,
Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służbę
Ochrony Państwa, Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową, jednostki
ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę
Więzienną;
38) pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci
niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe
o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi;
określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której
początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające
dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;
39) pojazd zabytkowy – pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został
wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji
zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie
z odrębnymi przepisami;
40) samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do
przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu;
41) autobus – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu
więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
41a) autobus szkolny – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy
pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy
białej, z napisem barwy czarnej „autobus szkolny”;
42) samochód ciężarowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do
przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-
-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób
w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą;
42a) ciągnik samochodowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie
wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy
i ciągnik balastowy;
42b) czterokołowiec – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub
ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla,
którego masa własna nie przekracza:
a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
b) w przypadku przewozu osób 400 kg;
42c) czterokołowiec lekki – czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza
350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
43) taksówka – pojazd samochodowy, odpowiednio wyposażony i oznaczony,
przeznaczony do przewozu osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z
kierowcą oraz ich bagażu podręcznego za opłatą ustaloną na podstawie:
a) taksometru albo
b) aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 13b ustawy z dnia 6 września
2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180 i 209);
44) ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia
rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania
łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki
może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac
ziemnych;
45) motocykl – pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy
z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e
o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla
pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia
15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów
dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60
z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm. );
46) motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy
o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm lub w silnik elektryczny
o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy
do 45 km/h;
47) rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni
osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany
naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem
o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej
niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera
po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
47a) wózek rowerowy – pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do
przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem;
wózek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały
pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż
48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc
wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu
prędkości 25 km/h;
47b) hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy,
z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do
poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym
pojeździe;
47c) urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie,
z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów,
konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego
znajdującego się na tym pojeździe;
48) wózek inwalidzki – pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się
osoby niepełnosprawnej, napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika,
którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do prędkości pieszego;
49) zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze
jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;
49a) kolejka turystyczna – zespół pojazdów składający się z ciągnika rolniczego,
którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, albo pojazdu
wolnobieżnego oraz przyczepy (przyczep) dostosowanej do przewozu osób,
wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności w zakresie
świadczenia usług turystycznych;
50) przyczepa – pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym
pojazdem;
51) przyczepa lekka – przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie
przekracza 750 kg;
52) naczepa – przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym
i obciąża ten pojazd;
53) masa własna – masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem,
olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego;
54) dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami
technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem,
dopuszczonego do poruszania się po drodze;
55) rzeczywista masa całkowita – masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się
na nim rzeczy i osób;
56) dopuszczalna ładowność – największą masę ładunku i osób, jaką może prze-
wozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy
własnej pojazdu;
57) nacisk osi – sumę nacisków, jaką na drogę wywierają koła znajdujące się na
jednej osi;
58) VIN – numer identyfikacyjny pojazdu nadany i umieszczony przez
producenta;
59) urządzenie rejestrujące – stacjonarne, przenośne albo zainstalowane
w pojeździe albo na statku powietrznym urządzenie ujawniające i zapisujące
za pomocą technik utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu
drogowego przez kierujących pojazdami;
60) kategoria pojazdu – klasyfikację pojazdu według wymagań homologacyjnych
określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku
pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, z późn.
zm. ), zwanym dalej „rozporządzeniem 167/2013”, rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r.
w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych
oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm. ),
zwanym dalej „rozporządzeniem 168/2013”, i rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie
homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych
przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE)
nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającym dyrektywę 2007/46/WE
(Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, z późn. zm. ), zwanym dalej
„rozporządzeniem 2018/858”, a także załączniku nr 2 do ustawy;
61) maksymalna masa całkowita – największą masę pojazdu obciążonego
osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu;
62) nowy pojazd – pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany;
63) państwo członkowskie – państwo członkowskie Unii Europejskiej,
Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym;
64) pojazd kompletny – pojazd, o którym mowa w art. 3 pkt 15 rozporządzenia
167/2013, art. 3 pkt 14 rozporządzenia 168/2013 albo
art. 3 pkt 27 rozporządzenia 2018/858;
65) pojazd marki „SAM” – pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia,
podwozia lub ramy, konstrukcji własnej;
66) (uchylony)
67) pojazd niekompletny – pojazd, o którym mowa
w art. 3 pkt 13 rozporządzenia 167/2013, art. 3 pkt 12 rozporządzenia
168/2013 albo art. 3 pkt 25 rozporządzenia 2018/858;
68) pojazd skompletowany – pojazd, o którym mowa
w art. 3 pkt 14 rozporządzenia 167/2013, art. 3 pkt 13 rozporządzenia
168/2013 albo art. 3 pkt 26 rozporządzenia 2018/858;
69) pojazd z końcowej partii produkcji – pojazd, o którym mowa
w art. 3 pkt 16 rozporządzenia 167/2013, art. 3 pkt 67 rozporządzenia
168/2013 albo art. 3 pkt 28 rozporządzenia 2018/858;
70) przedmiot wyposażenia lub część – przedmiot wyposażenia lub część,
o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r.
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919);
71) (uchylony)
72) (uchylony)
73) świadectwo homologacji typu pojazdu – dokument wydany przez właściwy
organ Rzeczypospolitej Polskiej stwierdzający, że typ pojazdu spełnia
wymagania procedury homologacji typu pojazdu;
74) świadectwo homologacji typu WE – dokument wydany przez właściwy organ
państwa członkowskiego Unii Europejskiej stwierdzający, że typ pojazdu, typ
przedmiotu jego wyposażenia lub części, spełnia wymagania procedury
homologacji typu WE;
75) typ przedmiotu wyposażenia lub części – oznaczenie przedmiotów
wyposażenia lub części, spełniających tę samą funkcję w pojeździe, które nie
różnią się od siebie pod względem istotnych cech mających wpływ na
bezpieczeństwo ruchu drogowego lub ochronę środowiska, jeżeli wymagania
określone w przepisach UE dotyczących badań homologacyjnych lub
regulaminy EKG ONZ nie stanowią inaczej;
76) świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu – dokument wydany
przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej
stwierdzający, że pojazd spełnia odpowiednie warunki lub wymagania
techniczne procedury dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;
77) (uchylony)
78) typ pojazdu – pojazdy należące do jednej kategorii pojazdu, które nie różnią
się od siebie pod względem istotnych cech;
79) wprowadzenie do obrotu – odpłatne albo nieodpłatne przekazanie pojazdu,
przedmiotu wyposażenia lub części po raz pierwszy na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej użytkownikowi;
80) (uchylony)
81) (uchylony)
82) tramwaj – pojazd przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy zasilany energią
elektryczną, poruszający się po szynach na drogach publicznych;
83) trolejbus – autobus przystosowany do zasilania energią elektryczną z sieci
trakcyjnej;
84) blokada alkoholowa – urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie
silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy
zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co
najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm ;
85) kalibracja blokady alkoholowej – ogół czynności służących wzorcowaniu
blokady alkoholowej oraz regulacji tego urządzenia w sposób umożliwiający
spełnienie wymagania, o którym mowa w pkt 84;
86) niezgodność – rozbieżność między danymi zgromadzonymi w centralnej
ewidencji pojazdów, centralnej ewidencji kierowców albo centralnej
ewidencji posiadaczy kart parkingowych a stanem prawnym ustalonym na
podstawie dostępnych danych lub stanem faktycznym;
87) salon sprzedaży pojazdów samochodowych, przyczep lub motorowerów –
osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, prowadzące sprzedaż pojazdów samochodowych,
przyczep lub motorowerów w lokalu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
i autoryzowane przez producenta pojazdów samochodowych, przyczep lub
motorowerów lub jego upoważnionego przedstawiciela. Dotyczy to także
sprzedaży w lokalu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio
prowadzonej przez producenta pojazdów samochodowych, przyczep lub
motorowerów.