Art. 80a.
 1. Tworzy się centralną ewidencję pojazdów, zwaną dalej 
„ewidencją”. 
2. W ewidencji gromadzi się dane o pojazdach: 
1) zarejestrowanych na podstawie art. 73 albo art. 74 oraz o ich właścicielach lub 
niektórych kategoriach posiadaczy; 
2) w stosunku do których wydano ostateczną decyzję uchylającą decyzję wydaną 
na podstawie art. 73 albo art. 74 albo decyzję o stwierdzeniu nieważności  
decyzji wydanej na podstawie art. 73 albo art. 74, albo wydano decyzję 
odmowną na podstawie art. 74, albo decyzję umarzającą postępowanie po 
wydaniu decyzji w trybie art. 74, oraz o ich właścicielach lub niektórych 
kategoriach posiadaczy; 
3) wymienionych w art. 71 ust. 1, które nie zostały zarejestrowane, w stosunku 
do których: 
a) przeprowadzono badania techniczne, 
b) zawarto umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności 
cywilnej posiadaczy pojazdów, 
c) dokonano wymiany licznika przebiegu pojazdu (drogomierza) i odczytu 
wskazania wymienionego drogomierza lub dokonano odczytu wskazania 
drogomierza w czasie kontroli, 
d)  wydano zezwolenie na odstępstwo od warunków technicznych, 
jakim powinien odpowiadać pojazd. 
3. W ewidencji wyodrębnia się zbiór danych i informacji o pojazdach, 
o których mowa w art. 73 ust. 3, poprzez jego umieszczenie w odrębnym 
środowisku informatycznym, spełniającym wymogi w zakresie bezpieczeństwa 
teleinformatycznego, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. 
o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 
655). 
4. Ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji 
w systemie teleinformatycznym. W rozumieniu niniejszej ustawy minister ten jest 
administratorem danych i informacji zgromadzonych w ewidencji. 
Art. 80b.
 1. W ewidencji gromadzi się następujące dane: 
1) identyfikujące pojazd: 
a) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu,  
b) numer rejestracyjny pojazdu; 
2) o właścicielu pojazdu: 
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę), 
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – 
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz 
nazwę państwa, które wydało ten dokument, 
c) datę i miejsce urodzenia, 
d) numer identyfikacyjny REGON, 
e) adres zamieszkania (siedziby), 
f) datę zgonu; 
3) o posiadaczu pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5: 
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę), 
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – 
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz 
nazwę państwa, które wydało ten dokument, 
c) datę i miejsce urodzenia, 
d) numer identyfikacyjny REGON, 
e) adres zamieszkania (siedziby), 
f) datę zgonu; 
4) o użytkowniku pojazdu użytkowanego na podstawie umowy leasingu, 
o rejestrację którego wnioskował leasingodawca (właściciel pojazdu): 
a) imię i nazwisko (nazwę lub firmę), 
b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – 
serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz 
nazwę państwa, które wydało ten dokument, 
c) datę i miejsce urodzenia, 
d) numer identyfikacyjny REGON, 
e) adres zamieszkania (siedziby), 
f) datę zgonu; 
5) o zbyciu pojazdu: 
a) datę zgłoszenia zbycia pojazdu, 
b) datę zbycia pojazdu, 
c) dane nabywcy:  
– imię i nazwisko (nazwę lub firmę), 
– numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru 
PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego 
tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten dokument, 
– datę i miejsce urodzenia, 
– numer identyfikacyjny REGON, 
– adres zamieszkania (siedziby), 
– datę zgonu; 
6) o obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadacza 
pojazdu: 
a) (uchylona) 
b) (uchylona) 
c) (uchylona) 
d) (uchylona) 
e) dane zakładu ubezpieczeń, który zawarł umowę, 
f) dane o umowie; 
7) o zastawach rejestrowych ustanowionych na pojeździe: 
a) dane o pojeździe, na którym ustanowiono zastaw rejestrowy, 
c) numer pozycji w rejestrze zastawów, 
d) datę dokonania wpisu w rejestrze zastawów, 
e) imię i nazwisko (nazwę lub firmę) zastawnika, 
f) numer PESEL zastawnika, 
g) numer identyfikacyjny REGON zastawnika, 
h) datę wykreślenia zastawu z rejestru zastawów, 
i) nazwę (oznaczenie) sądu, który dokonał wpisu; 
8) o dokumentach pojazdu:  
a) dane o dowodzie rejestracyjnym, 
b) dane o pozwoleniu czasowym, 
c) (uchylona) 
– oraz o ich wtórnikach; 
8a) o profesjonalnej rejestracji pojazdów, w tym wynikające z decyzji 
o profesjonalnej rejestracji pojazdów i dotyczące blankietów profesjonalnych 
dowodów rejestracyjnych; 
8b) zamieszczone w wykazie pojazdów używanych w ruchu drogowym 
prowadzonym przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2: 
a) o pojazdach używanych przez podmiot uprawniony w ruchu drogowym 
z wykorzystaniem profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, 
b) o profesjonalnych dowodach rejestracyjnych; 
9) o tablicach rejestracyjnych pojazdu i ich legalizacji oraz o ich wtórnikach;  
9a) o profesjonalnych tablicach rejestracyjnych oraz ich legalizacji; 
10) o badaniach technicznych pojazdu; 
11) o szkodach istotnych; 
12) o nadaniu i wybiciu nowego numeru nadwozia (podwozia); 
13) techniczne o pojeździe; 
14) o kradzieży i odnalezieniu pojazdu; 
15) o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego; 
15a) o zatrzymaniu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub blankietu 
profesjonalnego dowodu rejestracyjnego; 
16) o demontażu pojazdu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu; 
16a) o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów; 
17) o czasowym wycofaniu i ponownym dopuszczeniu do ruchu pojazdu oraz 
o jego wyrejestrowaniu; 
18) o homologacji pojazdu, dopuszczeniu jednostkowym pojazdu, krajowym 
indywidualnym dopuszczeniu pojazdu, unijnym indywidualnym 
dopuszczeniu pojazdu, dopuszczeniu indywidualnym WE pojazdu, 
dopuszczeniu do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji; 
19) identyfikator osoby lub podmiotu dokonujących w ewidencji wprowadzenia 
lub zmiany danych;  
20) o zabezpieczeniach ustanowionych na pojeździe, w tym o zajęciu pojazdu 
przez organ egzekucyjny, oraz o ich zniesieniu; 
21) o wymianie drogomierza; 
21a) o wydanych zezwoleniach na odstępstwo od warunków technicznych, 
jakim powinien odpowiadać pojazd; 
22) o odczycie wskazania drogomierza w czasie kontroli; 
23) o przekroczeniach terminów, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 1.  
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia, szczegółowy katalog gromadzonych w ewidencji danych, 
o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. e i f, pkt 7 lit. a, pkt 8–18 i 20–22, 
przekazywanych przez podmioty, o których mowa w art. 80ba ust. 1, oraz 
uzupełnianych automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący 
ewidencję, mając na względzie użyteczność oraz proporcjonalność zakresu 
i rodzaju przetwarzanych danych, a także obowiązek monitorowania 
i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO . 
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia, szczegółowy katalog gromadzonych w ewidencji danych,  
o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. e i f, pkt 7 lit. a, pkt 8–18 i 20–23, 
przekazywanych przez podmioty, o których mowa w art. 80ba ust. 1, oraz 
uzupełnianych automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący 
ewidencję, mając na względzie użyteczność oraz proporcjonalność zakresu 
i rodzaju przetwarzanych danych, a także obowiązek monitorowania 
i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2. 
3. Danych zgromadzonych w ewidencji nie usuwa się. 
4. (uchylony) 
5. Administrator danych i informacji zgromadzonych w ewidencji przekazuje 
staroście informację o zatrzymaniu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego oraz 
o niezwróceniu przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2, 
blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych, profesjonalnych dowodów 
rejestracyjnych i profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w terminie 
określonym w art. 80y ust. 1 poprzez jej automatyczne udostępnienie przez system 
teleinformatyczny obsługujący ewidencję do pobrania za pomocą systemu 
teleinformatycznego, z wykorzystaniem którego starosta wykonuje zadania 
związane z rejestracją pojazdów. 
Art. 80ba.
 1. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1, są przekazywane do 
ewidencji: 
1) przez organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów – w zakresie danych, 
o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, pkt 2–5 z wyłączeniem daty zgonu, 
pkt 8, 8a, 9 i 9a, pkt 10 w zakresie terminu okresowego badania technicznego 
pojazdu w przypadku rejestracji pojazdu wcześniej niezarejestrowanego na 
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pkt 12, 13, 17, 18 i 20; 
1) przez organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów – w zakresie 
danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, pkt 2–5 z wyłączeniem  
daty zgonu, pkt 8, 8a, 9 i 9a, pkt 10 w zakresie terminu okresowego 
badania technicznego pojazdu w przypadku rejestracji pojazdu 
wcześniej niezarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 
pkt 12, 13, 17, 18, 20 i 23; 
2) przez zakłady ubezpieczeń – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b 
ust. 1 pkt 6 i 11, oraz w przypadku zawierania umowy obowiązkowego 
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów dla pojazdu 
niezarejestrowanego także pkt 1 i 13; 
2a) przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2, któremu wydano 
decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów – w zakresie danych, o których 
mowa w art. 80b ust. 1 pkt 8b; 
3) przez właściwą jednostkę organizacyjną Policji – w zakresie danych, 
o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 14; 
4) przez właściwą jednostkę organizacyjną Policji, Straży Granicznej, Krajowej 
Administracji Skarbowej, Inspekcji Transportu Drogowego lub Żandarmerii 
Wojskowej – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 15 i 
15a; 
5) przez centralną informację o zastawach rejestrowych, za pośrednictwem 
systemu teleinformatycznego Ministra Sprawiedliwości, niezwłocznie po 
dokonaniu przez sąd wpisu zastawu rejestrowego do rejestru zastawów – 
w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 7; 
6) przez stacje kontroli pojazdów – z wyłączeniem pojazdów, o których mowa 
w art. 73 ust. 3 – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 10, 
15 i 21, oraz w przypadku przeprowadzania badania technicznego lub  
dokonania odczytu drogomierza pojazdu niezarejestrowanego – także pkt 1 
i 13; 
6a) przez właściwą jednostkę organizacyjną Policji, Straży Granicznej, Inspekcji 
Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej lub Służby 
Celno-Skarbowej – w zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 
pkt 22, a w przypadku odczytu drogomierza pojazdu niezarejestrowanego – 
także pkt 1 i 13; 
7) przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – w zakresie danych, o 
których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 11. 
8) przez marszałka województwa – w zakresie danych, o których mowa 
w art. 80b ust. 1 pkt 16a; 
9) przez stację demontażu lub punkty zbierania pojazdów – z wyłączeniem 
pojazdów, o których mowa w art. 73 ust. 3 – w zakresie danych, o których 
mowa w art. 80b ust. 1 pkt 16; 
10) przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego – w zakresie 
danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 21a, oraz w przypadku 
wydania zezwolenia na odstępstwo od warunków technicznych, jakim  
powinien odpowiadać pojazd, dla pojazdu niezarejestrowanego – także w 
zakresie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 13. 
1a. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 6 lit. e i f, pkt 7 lit. a, pkt 8–
18 i 20–22, mogą zawierać dodatkowo dane uzupełniane automatycznie przez 
system teleinformatyczny obsługujący ewidencję. 
1a. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 6 lit. e i f, pkt 7 lit. a, 
pkt 8–18 i 20–23, mogą zawierać dodatkowo dane uzupełniane automatycznie 
przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję. 
2. Dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 19, są uzupełniane w sposób 
automatyczny przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję. 
3. Podmioty wymienione w ust. 1 wprowadzają dane do ewidencji w czasie 
wykonania czynności skutkującej koniecznością przekazania danych do ewidencji, 
za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą 
systemów teleinformatycznych obsługujących zadania realizowane przez te 
podmioty. 
4. Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 2 wprowadzają dane do ewidencji za 
pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Ubezpieczeniowy 
Fundusz Gwarancyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o 
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym 
i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 621 i 
655).  
4a. Podmiot wymieniony w ust. 1 pkt 8 może wprowadzać dane za 
pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego bazę danych, o której 
mowa w art. 79 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 
699). 
5. Dane gromadzone w ewidencji są do niej przekazywane z rejestru 
Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), krajowego 
rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), krajowego 
rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT), centralnej ewidencji 
kierowców, centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych, rejestru zastawów 
oraz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, o ile są w nich gromadzone. 
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji: 
1) może określić, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania 
danych pomiędzy ewidencją a rejestrami PESEL, REGON, TERYT, centralną 
ewidencją kierowców i centralną ewidencją posiadaczy kart parkingowych, 
uwzględniając potrzebę zapewnienia płynności przepływu danych pomiędzy 
ewidencją a innymi rejestrami i ewidencjami, poprawności i aktualności 
gromadzonych danych oraz konieczność zapewnienia ochrony danych 
osobowych; 
3) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw instytucji finansowych 
określi, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania danych 
pomiędzy ewidencją a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym oraz 
warunki, sposób i tryb współdziałania ewidencji i funduszu w zakresie 
przekazywania danych przez zakłady ubezpieczeń, uwzględniając potrzebę 
zapewnienia płynności przepływu danych pomiędzy ewidencją 
a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, poprawności i aktualności 
gromadzonych danych oraz konieczność zapewnienia ochrony danych 
osobowych.  
Art. 80bb.
 1. W celu umożliwienia wprowadzenia danych do ewidencji, 
podmiotom wymienionym w art. 80ba ust. 1, zapewnia się dostęp do danych 
zgromadzonych w ewidencji. 
2. Wprowadzenie danych do ewidencji następuje przez pobranie danych 
zgromadzonych w ewidencji, ich weryfikację, w szczególności w oparciu o 
posiadane dokumenty lub dane, oraz wpisanie do ewidencji nowych danych. 
W przypadku rozbieżności między danymi a danymi zawartymi w rejestrze PESEL 
lub w REGON, rozstrzygające są dane zgromadzone w tych rejestrach. 
2a. W przypadku wprowadzenia do ewidencji danych dotyczących nowego 
podmiotu, dane te są pobierane z rejestru PESEL, REGON, centralnej ewidencji 
kierowców oraz centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych, o ile są w nich 
gromadzone. 
2b. Obowiązek weryfikacji danych, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy 
danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 8b. 
3. System teleinformatyczny obsługujący ewidencję generuje komunikat o: 
1) wprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku poprawnego 
wprowadzenia nowych danych do ewidencji, który jest równoznaczny z 
wypełnieniem obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji; 
2) niewprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku gdy nowe dane nie 
zostały wprowadzone do ewidencji i konieczne jest ponowne ich 
wprowadzenie w celu wypełnienia obowiązku wprowadzenia danych do 
ewidencji. 
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia: 
1) zakres danych, do których zapewnia się dostęp podmiotom wymienionym w 
art. 80ba ust. 1, mając na względzie prawidłowość wykonywania przez 
poszczególne podmioty zadań wynikających z niniejszej ustawy; 
2) wymagania techniczne i jakościowe w zakresie danych wprowadzanych do 
ewidencji oraz tryb i sposób ich wprowadzania, mając na względzie 
zapewnienie wysokiej jakości danych przekazywanych do ewidencji i jej 
referencyjny charakter. 
Art. 80bc.
 W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych do 
ewidencji, spowodowanego przyczynami niezależnymi od podmiotu,  
wprowadzenia danych dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni 
roboczych od dnia, w którym powstał obowiązek ich wprowadzenia. 
Art. 80bd.
 1. Podmiot, który stwierdzi niezgodność danych 
zgromadzonych w ewidencji, wyjaśnia tę niezgodność w zakresie danych, do 
których przekazania jest obowiązany na podstawie ustawy, i wprowadza dane do 
ewidencji na zasadach określonych w art. 80bb. 
2. W przypadku gdy nie jest możliwe wyjaśnienie niezgodności, podmiot, 
o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie powiadamia o niezgodności administratora 
danych i informacji zgromadzonych w ewidencji, za pomocą systemu tele-
informatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu 
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot. 
3. W celu wyjaśnienia niezgodności administrator danych i informacji 
zgromadzonych w ewidencji niezwłocznie powiadamia, za pomocą systemu 
teleinformatycznego obsługującego ewidencję, o niezgodności podmiot, który 
wprowadził dane, których niezgodność dotyczy, w przypadku: 
1) stwierdzenia niezgodności przez administratora danych i informacji 
zgromadzonych w ewidencji; 
2) o którym mowa w ust. 2. 
3a. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do danych, o których mowa w art. 80b 
ust. 1 pkt 8b. 
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, wyjaśnia tę niezgodność, 
w szczególności w oparciu o posiadane dokumenty lub dane. 
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, niezwłocznie informuje, za pomocą 
systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu 
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot, 
administratora danych i informacji zgromadzonych w ewidencji o wyjaśnieniu tej 
niezgodności w przypadku:  
1) wprowadzenia poprawnych danych do ewidencji za pomocą systemu 
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu 
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez podmiot 
wprowadzający dane; 
2) stwierdzenia, że wprowadzone do ewidencji dane są poprawne; 
3) stwierdzenia braku możliwości usunięcia niezgodności, z podaniem 
uzasadnienia. 
6. Wprowadzenie do ewidencji danych, w stosunku do których stwierdzono 
niezgodność, o której mowa w ust. 2, wymaga uprzedniego wyjaśnienia tej 
niezgodności. 
7. Administrator danych i informacji zgromadzonych w ewidencji umożliwi 
wprowadzenie do ewidencji danych bez uprzedniego wyjaśnienia niezgodności, 
jeżeli jest to niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów odrębnych 
realizowanych przez podmioty obowiązane do wprowadzania danych do ewidencji 
w terminach wynikających z przepisów ustawowych. 
8. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia, sposób i tryb wyjaśniania niezgodności danych zgromadzonych 
w centralnej ewidencji pojazdów przez podmioty, które je przekazują, mając na 
uwadze konieczność zapewnienia kompletności i poprawności danych 
w ewidencji, zapewnienie terminowej obsługi procesów administracyjnych 
powiązanych z ewidencją i ich bezpieczeństwo. 
Art. 80be.
 1. Organy właściwe do prowadzenia rejestru przedsiębiorców 
prowadzących stacje kontroli pojazdów przekazują administratorowi danych i 
informacji zgromadzonych w ewidencji oraz aktualizują następujące dane o 
przedsiębiorcach prowadzących stacje kontroli pojazdów: 
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego adres i siedzibę albo miejsce zamieszkania; 
2) adres stacji kontroli pojazdów; 
3) numer identyfikacyjny REGON;  
4) kod rozpoznawczy stacji kontroli pojazdów; 
5) zakres badań; 
6) datę wpisu do rejestru; 
7) datę wykreślenia z rejestru; 
8) imiona i nazwiska zatrudnionych diagnostów wraz z numerami ich uprawnień. 
2. Przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, następuje niezwłocznie nie 
później niż w terminie 2 dni roboczych, za pomocą systemu teleinformatycznego 
obsługującego ewidencję lub za pomocą systemów teleinformatycznych 
obsługujących zadania realizowane przez te podmioty. 
Art. 80bg.
 W celu zapewnienia możliwości realizacji zadań wynikających 
z art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2022 r. poz. 557) minister 
właściwy do spraw informatyzacji zapewnia Agencji Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego dostęp do ewidencji. 
Art. 80bh.
 1. Tworzy się elektroniczny katalog marek i typów pojazdów 
homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej 
Polskiej, zwany dalej „katalogiem”. 
2. Katalog jest katalogiem referencyjnym służącym do wprowadzenia danych 
pojazdów do ewidencji na podstawie danych określonych w dokumentach 
przedstawionych do rejestracji pojazdu. 
3. W katalogu prowadzonym w systemie teleinformatycznym podmiotu 
odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu gromadzi się dane o typach pojazdów 
lub pojazdach, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej, takie jak dane o: 
1) typie pojazdu, na który zostało wydane: 
a) świadectwo homologacji typu WE pojazdu, 
b) świadectwo homologacji typu pojazdu, 
c) świadectwo homologacji typu WE pojazdu w odniesieniu do pojazdów 
produkowanych w małych seriach, 
d) świadectwo homologacji typu pojazdu w odniesieniu do pojazdów 
produkowanych w małych seriach,  
e) dokumenty, o których mowa w ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, w tym: 
– świadectwo homologacji typu UE pojazdu, 
– świadectwo homologacji typu ONZ wydane dla pojazdu, 
– świadectwo krajowej homologacji typu pojazdu, 
– świadectwo krajowej homologacji typu pojazdów produkowanych 
w małych seriach, 
– świadectwo krajowej homologacji typu tramwaju, 
– świadectwo krajowej homologacji typu trolejbusu; 
2) typie pojazdu, na który zostało wydane zezwolenie na dopuszczenie do ruchu 
drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji; 
3) typie pojazdu, na który zostało wydane przez Dyrektora Transportowego 
Dozoru Technicznego: 
a) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu wydanego zgodnie 
z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż 
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, 
b) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu pojazdów 
produkowanych w małych seriach wydanego na dany typ pojazdu 
zgodnie z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż 
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo 
c) dokumenty, o których mowa w ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia: 
– uznanie świadectwa krajowej homologacji typu pojazdu wydanego 
zgodnie z procedurą krajowej homologacji typu przez właściwy 
organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego 
Unii Europejskiej, 
– uznanie świadectwa krajowej homologacji typu pojazdów 
produkowanych w małych seriach wydanego na dany typ pojazdu 
zgodnie z procedurą krajowej homologacji typu pojazdów 
produkowanych w małych seriach przez właściwy organ innego niż 
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 
4) pojeździe, na który udzielono: 
a) dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo  
b) świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym 
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia; 
5) pojeździe, na który udzielono: 
a) świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu albo 
b) świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym 
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia; 
6) pojeździe, dla którego zostało wydane przez Dyrektora Transportowego 
Dozoru Technicznego uznanie: 
a) dopuszczenia jednostkowego pojazdu wydanego przez właściwy organ 
innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii 
Europejskiej, 
b) świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu wydanego 
przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa 
członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 64 ust. 1 
ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów 
oraz ich wyposażenia; 
7) typach pojazdów albo pojazdach, dopuszczonych do ruchu drogowego, 
innych niż wymienione w pkt 1–6. 
4. Dane, o których mowa w ust. 2 i 3, przekazuje do katalogu: 
1) Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego na podstawie: 
a) wydanego: 
– świadectwa homologacji typu WE pojazdu, 
– świadectwa homologacji typu pojazdu, 
– świadectwa homologacji typu WE pojazdu dla pojazdów 
produkowanych w małych seriach, 
– świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych 
w małych seriach, 
– dokumentu, o którym mowa w ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia: 
– – świadectwa homologacji typu UE pojazdu, 
– – świadectwa homologacji typu ONZ wydanego dla pojazdu,  
– – świadectwa krajowej homologacji typu pojazdu, 
– – świadectwa krajowej homologacji typu pojazdów 
produkowanych w małych seriach, 
– – świadectwa krajowej homologacji typu tramwaju, 
– – świadectwa krajowej homologacji typu trolejbusu, 
b) udzielonego zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu 
z końcowej partii produkcji, 
c) wydanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego: 
– uznania świadectwa homologacji typu pojazdu wydanego zgodnie 
z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż 
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, 
– uznania świadectwa homologacji typu pojazdu pojazdów 
produkowanych w małych seriach wydanego na dany typ pojazdu 
zgodnie z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego 
niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii 
Europejskiej, 
– dokumentu, o którym mowa w ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia: 
– – uznania świadectwa krajowej homologacji typu pojazdu 
wydanego zgodnie z procedurą krajowej homologacji typu przez 
właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa 
członkowskiego Unii Europejskiej, 
– – uznania świadectwa krajowej homologacji typu pojazdów 
produkowanych w małych seriach wydanego na dany typ 
pojazdu zgodnie z procedurą krajowej homologacji typu 
pojazdów produkowanych w małych seriach przez właściwy 
organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkow-
skiego Unii Europejskiej, 
d) posiadanych informacji o wygaśnięciu albo cofnięciu dokumentów, 
o których mowa w lit. a, informacji o upływie terminu ważności 
zezwolenia, o którym mowa w lit. b, albo w przypadku uchylenia uznań, 
o których mowa w lit. c,  
e) udzielonego dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa 
krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa 
w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach 
homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, 
f) świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu albo świadectwa 
unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa 
w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach 
homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, 
g) wydanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego: 
– uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu wydanego przez 
właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa 
członkowskiego Unii Europejskiej, 
– uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia 
pojazdu wydanego przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita 
Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa 
w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach 
homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia; 
2) organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów – na podstawie dokumentów 
załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu, w przypadkach innych niż 
określone w pkt 1; 
3) producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika 
rolniczego, motoroweru, trolejbusu lub przyczepy na podstawie: 
a) wydanego: 
– świadectwa homologacji typu WE pojazdu, 
– świadectwa homologacji typu pojazdu, 
– świadectwa homologacji typu WE pojazdu dla pojazdów 
produkowanych w małych seriach, 
– świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych 
w małych seriach, 
– dokumentu, o którym mowa w ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. 
o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia: 
– – świadectwa homologacji typu UE pojazdu, 
– – świadectwa homologacji typu ONZ dla pojazdu,  
– – świadectwa krajowej homologacji typu pojazdu, 
– – świadectwa krajowej homologacji typu pojazdów 
produkowanych w małych seriach, 
– – świadectwa krajowej homologacji typu trolejbusu, 
b) wydanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego 
uznania: 
– dopuszczenia jednostkowego pojazdu wydanego przez właściwy 
organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego 
Unii Europejskiej, 
– świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu 
wydanego przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska 
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa 
w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach 
homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. 
5. Katalog opracowuje podmiot odpowiedzialny za jego prowadzenie, który 
gromadzi w nim dane oraz dokonuje ich weryfikacji na podstawie danych 
pochodzących z dokumentów, o których mowa w ust. 4. 
6. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia bezpłatnie, 
za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, dane gromadzone w tym 
katalogu: 
1) Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego; 
2) organowi właściwemu w sprawach rejestracji pojazdów; 
3) administratorowi danych i informacji zgromadzonych w ewidencji – na 
potrzeby przetwarzania i udostępniania danych zgromadzonych w ewidencji; 
4) podmiotowi obowiązanemu do przekazywania danych do centralnej ewidencji 
pojazdów – na potrzeby przekazywania tych danych. 
7. Zadania związane z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem katalogu 
są finansowane z przychodów funduszu, o którym mowa w art. 80d ust. 2. 
8. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, 
podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu, w tym gromadzenie danych 
w katalogu oraz ich weryfikację, mając na względzie konieczność zapewnienia 
przejrzystego, obiektywnego i konkurencyjnego sposobu wyboru tego podmiotu, 
a także prawidłowego i sprawnego funkcjonowania procesu gromadzenia  
i weryfikacji danych w katalogu, jednolity system ich przekazywania 
i udostępniania oraz możliwości techniczne realizacji tych zadań. 
9. Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, zakres, sposób 
i tryb przekazywania danych do katalogu oraz ich udostępniania, a także 
gromadzenia danych w katalogu oraz ich weryfikacji, mając na względzie 
konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego funkcjonowania procesu 
gromadzenia i weryfikacji danych w katalogu, jednolity system ich przekazywania 
i udostępniania oraz możliwości techniczne realizacji tych zadań. 
Art. 80c.
 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one 
niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom: 
1) Policji; 
2) Żandarmerii Wojskowej; 
3) Straży Granicznej; 
4) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu; 
5) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu; 
6) Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego; 
7) Komendantowi Służby Ochrony Państwa; 
7a) Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego; 
7b) Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej; 
8) sądom; 
9) prokuraturze; 
10) organom Krajowej Administracji Skarbowej; 
11) Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu; 
12) Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych; 
13) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych – w celu umożliwienia zabezpieczenia 
ustawowym prawem zastawu należności z tytułu składek, do których poboru 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest obowiązany; 
14) organom właściwym w sprawach rejestracji pojazdów; 
14a) organom właściwym w sprawach realizacji zadań związanych 
z prowadzeniem strefy czystego transportu;  
15) strażom gminnym (miejskim); 
16) Inspekcji Transportu Drogowego;  
17) Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych; 
18) komornikom sądowym; 
19) administracyjnym organom egzekucyjnym oraz organom podatkowym; 
20) szefom wojskowych centrów rekrutacji; 
20a) ministrowi właściwemu do spraw klimatu; 
21) ministrowi właściwemu do spraw środowiska; 
22) ministrowi właściwemu do spraw transportu; 
23) (uchylony) 
24) Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego; 
25) zakładom ubezpieczeń; 
26) stacjom kontroli pojazdów; 
27) Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego; 
28) organom właściwym w sprawach realizacji zadań związanych 
z funkcjonowaniem stref płatnego parkowania; 
29) ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, kierownikowi 
ośrodka pomocy społecznej, a w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy 
społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy 
z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług 
społecznych (Dz. U. poz. 1818) – dyrektorowi centrum usług społecznych lub 
pracownikowi socjalnemu; 
30) organowi prowadzącemu Rejestr Zastawów Skarbowych; 
31) organom Inspekcji Ochrony Środowiska; 
31a) organom nadzoru górniczego; 
32) organom administracji miar; 
33) Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami; 
34) Straży Leśnej i Straży Parku; 
35) podmiotowi odpowiedzialnemu za prowadzenie katalogu, o którym mowa 
w art. 80bh ust. 8. 
2. Dane o pojazdach, o których mowa w art. 73 ust. 3, udostępnia się 
wyłącznie podmiotom określonym w ust. 1 pkt 1–10 i 16 oraz w ust. 2a. 
2a. Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji udostępnia się także 
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do  
spraw finansów publicznych, w celu realizacji jego ustawowych zadań, za pomocą 
urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku. 
3. Zgromadzone w ewidencji dane mogą być udostępniane sądom za 
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, którego administratorem jest 
Minister Sprawiedliwości. 
3a. Zgromadzone w ewidencji dane udostępnia się zakładom ubezpieczeń za 
pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Ubezpieczeniowy 
Fundusz Gwarancyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. 
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym 
i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. 
4. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji 
udostępnia się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji 
elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. 
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. 
Udostępnienie danych w innej postaci może nastąpić wyłącznie w przypadku, gdy 
nie będzie możliwe udostępnienie w postaci elektronicznej. 
5. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji 
udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony w postaci papierowej albo w 
postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, 
podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej 
może stanowić wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. 
Wydruk ten nie wymaga podpisu ani pieczęci. 
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę, w drodze 
decyzji, na udostępnienie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o 
których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 6a, albo ich jednostkom 
organizacyjnym, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności 
składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:  
1) posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy, w 
jakim celu oraz jakie dane uzyskał;  
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające 
wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;  
3) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych zadań albo 
prowadzonej działalności.  
6a. Podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, dane zgromadzone w 
ewidencji udostępnia się wyłącznie za pomocą urządzeń teletransmisji danych, po 
spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 6. 
7. Decyzji, o której mowa w ust. 6, nie wydaje się w przypadku, o którym 
mowa w ust. 2a. 
Art. 80ca.
 Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane 
podmiotom zagranicznym w celu wypełnienia postanowień ratyfikowanych przez 
Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, a także wykonania aktu prawa 
stanowionego przez organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska 
jest członkiem. Tryb i sposób udostępniania danych określają ratyfikowane przez 
Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe, akty prawa stanowionego przez 
organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub 
porozumienia zawarte pomiędzy właściwymi ministrami państw członkowskich 
Unii Europejskiej. 
Art. 80cb.
 1. Każdemu zainteresowanemu, po podaniu danych określonych 
w przepisach wydanych na podstawie ust. 3, dane zgromadzone w ewidencji 
udostępnia się w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego. 
2. Dane osobowe zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane po 
uwierzytelnieniu zainteresowanego na zasadach określonych w art. 20a ust. 1 
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów 
realizujących zadania publiczne. 
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia:  
1) dane, których podanie jest wymagane do udostępnienia poszczególnych 
danych, 
2) szczegółowy zakres udostępnianych danych 
– mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych. 
<
Art. 80cba.
 Każdemu zainteresowanemu, po podaniu numeru 
rejestracyjnego pojazdu, udostępnia się, za pośrednictwem usługi sieciowej, 
następujące dane pojazdu: 
1) markę, typ i model (nazwę handlową); 
2) poziom emisji zanieczyszczeń (normy EURO); 
3) rodzaj paliwa, rodzaj pierwszego paliwa alternatywnego, rodzaj drugiego 
paliwa alternatywnego; 
4) rok produkcji.>  
Art. 80cc.
 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się także na wniosek 
właściciela pojazdu, posiadacza pojazdu wymienionego w art. 73 ust. 5 oraz 
użytkownika pojazdu użytkowanego na podstawie umowy leasingu, o rejestrację 
którego wnioskował leasingodawca (właściciel pojazdu), których one dotyczą. 
2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji 
udostępnia się na wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci 
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem 
zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej może 
stanowić wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. 
Wydruk ten nie wymaga podpisu ani pieczęci. 
Art. 80cd.
 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić 
dane zgromadzone w ewidencji innym podmiotom niż wymienione w art. 80c–
80cc, w tym osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom 
organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, jeżeli wykażą swój interes 
prawny. 
2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji 
udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony w postaci papierowej albo w 
postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, 
podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej  
może stanowić wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. 
Wydruk ten nie wymaga podpisu ani pieczęci. 
Art. 80ce.
 1. Dane lub informacje zgromadzone w ewidencji są 
przekazywane do ponownego wykorzystywania, w sposób wykluczający 
możliwość identyfikacji osób lub pojazdów, z zachowaniem przepisów ustawy 
z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu 
informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 1641), jeżeli przepisy ustawy nie 
stanowią inaczej. 
2. Dane zgromadzone w ewidencji są przekazywane do ponownego 
wykorzystywania na wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci 
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem 
zaufanym albo podpisem osobistym. 
3. Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane do ponownego 
wykorzystywania także za pośrednictwem usług sieciowych. 
Art. 80cf.
 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w art. 80c ust. 5, art. 80cc ust. 2, 
art. 80cd ust. 2 oraz art. 80ce ust. 2, kierując się potrzebami usprawnienia procesu 
udostępniania i przekazywania danych z ewidencji. 
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia, rodzaj i zakres danych udostępnianych na podstawie art. 80c 
i art. 80cc–80ce, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych 
przetwarzanych w ewidencji i ich ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem 
i dostępem. 
Art. 80cg.
 Udostępnienie i przekazywanie danych zgromadzonych w 
ewidencji następuje: 
1) nieodpłatnie, w przypadku danych: 
a) udostępnianych na podstawie art. 80c–80cc, 
b) przekazywanych na podstawie art. 80ce w sposób określony w art. 80ce 
ust. 2 organom administracji publicznej, niewymienionym w art. 80c ust. 
1, w celach niekomercyjnych, 
c) udostępnianych na podstawie art. 80ce w sposób określony w art. 80ce 
ust. 3, w celach komercyjnych i niekomercyjnych;  
2) odpłatnie, w przypadku danych: 
a) udostępnianych na podstawie art. 80cd, 
b) przekazywanych na podstawie art. 80ce w sposób określony w art. 80ce 
ust. 2, w celach komercyjnych i niekomercyjnych. 
Art. 80ch.
 1. Wysokość opłaty za udostępnienie danych jednostkowych 
dotyczących jednego pojazdu lub jednej osoby nie może być wyższa niż 2% 
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 20 
pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu 
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504). 
2. Wysokość opłaty za udostępnianie danych z ewidencji do celów 
komercyjnych i niekomercyjnych określa się według wzoru: 
O = K × (A + B) + M 
gdzie: 
O – łączna kwota opłaty za udostępnienie danych do celów komercyjnych 
i niekomercyjnych, 
K – współczynnik wynoszący: 
a) 1,0 – do celów niekomercyjnych, 
b) 1,5 – do celów komercyjnych, 
A – opłata za prace informatyczne, 
gdzie 
A = 0,5H1 × Z + 0,5H2 × Z + 0,75H3 × Z + 10H4 × Z + H5 × Z 
B – opłata za prace eksploatacyjne, 
gdzie 
B = 1,5H6 × 10Z + H7 × 10Z + 1,5H8 × 10Z + 0,6H9 × 10Z + 0,5H10 × 10Z 
M – koszt materiałów eksploatacyjnych doliczany, w przypadku gdy 
przekroczy 5% wartości usługi, 
a poszczególne symbole oznaczają: 
H – ilość godzin przeznaczonych na realizację zadania: 
H1 – czas trwania prac programowo-projektowych, 
H2 – czas opracowania dokumentacji programowej, 
H3 – czas trwania prac analitycznych i projektowych, 
H4 – czas opracowania nowego programu, 
H5 – czas opracowania programu z gotowych modułów,  
H6 – czas wyboru podzbioru z bazy danych, 
H7 – czas przetwarzania wybranych danych, 
H8 – czas wykonania tablicy statystycznej, 
H9 – czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego do 
300 danych jednostkowych, 
H10 – czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego 
powyżej 300 danych jednostkowych, 
Z – opłatę za udostępnienie danych jednostkowych z ewidencji. 
3. Maksymalna wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2, wynosi 23 000 zł. 
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze 
rozporządzenia: 
1) wysokość opłaty za udostępnienie danych jednostkowych z ewidencji, 
2) warunki i sposób wnoszenia opłaty za udostępnienie danych z ewidencji, 
3) sposób dokumentowania wniesienia opłaty za udostępnienie danych 
z ewidencji 
– mając na względzie zróżnicowaną postać składania wniosku o udostępnienie 
danych oraz tryb ich udostępniania do celów komercyjnych i niekomercyjnych. 
Art. 80d.
 1. (uchylony) 
2. Tworzy się Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, zwany 
dalej „Funduszem”, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw 
informatyzacji. 
3. Fundusz jest państwowym funduszem celowym. 
3a. Zakład ubezpieczeń obowiązany do uiszczenia opłaty ewidencyjnej, 
o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach 
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze 
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: 
1) uiszcza opłatę ewidencyjną na rachunek bankowy Funduszu nie rzadziej niż 
raz na kwartał; 
2) sporządza sprawozdanie z uiszczonych opłat ewidencyjnych zawierające 
informację o liczbie zawartych przez zakład ubezpieczeń umów 
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów 
mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów, 
wysokość jednostkowej opłaty ewidencyjnej, informację o wartości  
uiszczonych opłat ewidencyjnych, informację dotyczącą uiszczonych odsetek 
za zwłokę od tych opłat, informacje dotyczące zapłaty należności, dane 
indentyfikacyjne zakładu ubezpieczeń składającego sprawozdanie oraz 
w przypadku nadpłaty lub niedopłaty informację o korekcie sprawo 
zdania; 
3) przekazuje sprawozdanie z uiszczonych opłat ewidencyjnych ministrowi 
właściwemu do spraw informatyzacji. 
3aa. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3a pkt 3, zakład ubezpieczeń 
przekazuje w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji 
elektronicznej nie rzadziej niż raz na kwartał. 
3b. Od nieterminowo uiszczonych opłat pobiera się odsetki za zwłokę, 
w wysokości odsetek należnych za nieterminowe regulowanie zobowiązań 
podatkowych. 
3c. Do należności z tytułu opłaty ewidencyjnej oraz odsetek za zwłokę stosuje 
się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja 
podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm. ), z wyłączeniem art. 75 § 4a 
w zakresie określenia w decyzji stwierdzającej nadpłatę wysokości zobowiązania 
podatkowego oraz art. 75 § 4b, z tym że uprawnienia organów podatkowych 
przysługują ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji. 
4. Przychodami Funduszu są: 
1) opłaty pobrane za udostępnienie danych lub informacji z centralnej ewidencji 
pojazdów i centralnej ewidencji kierowców; 
2) (uchylony)  
2a) (uchylony) 
3) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 
2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu 
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych; 
4) (uchylony) 
4a) (uchylony) 
5) odsetki za zwłokę pobierane z tytułu nieterminowo uiszczanych opłat 
ewidencyjnych;  
6) odsetki od wolnych środków przekazanych w zarządzanie zgodnie 
z przepisami o finansach publicznych; 
7) inne przychody. 
4a. Ściągnięcie należności z tytułu należnej opłaty ewidencyjnej i odsetek, 
o których mowa w ust. 3b, następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 
17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 
r. poz. 479) – w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. 
5. Wydatki Funduszu są przeznaczone na finansowanie wydatków 
związanych z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem centralnej ewidencji 
pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, w tym Krajowego Punktu 
Kontaktowego, centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych oraz 
elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz 
dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 
5a. Ze środków Funduszu może być dokonana wpłata na rachunek budżetu 
państwa. 
5b. Wydatki Funduszu mogą być przeznaczone na finansowanie wydatków 
związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 
26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. poz. 1234). 
6. (uchylony) 
6a. Wysokość opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy 
z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym 
Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, nie 
może być wyższa niż 0,1% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, 
o którym mowa w art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. 
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. 
7. Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem 
właściwym do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia: 
1) wysokość opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 
22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym 
Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli 
Komunikacyjnych, 
2) termin uiszczania opłaty ewidencyjnej przez zakłady ubezpieczeń 
zobowiązane do uiszczania tej opłaty,  
3) termin, sposób i częstotliwość przekazywania sprawozdania z uiszczonych 
opłat ewidencyjnych, 
4) wzór sprawozdania z uiszczonych opłat ewidencyjnych 
‒ biorąc pod uwagę koszty związane z funkcjonowaniem centralnej ewidencji 
pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, prawidłowość uiszczania opłat 
ewidencyjnych, aktualność informacji zawartych w przekazywanych 
sprawozdaniach oraz potrzebę zapewnienia ujednolicenia i przejrzystości 
przekazywanych informacji. 
8. (uchylony) 
